Re: Fyrkantiga ägg

Andreas K A Eldh andreaseldh at yahoo.com
Tis Mars 27 23:09:44 CEST 2012

Kvack!

Denna modell funkar mycket bra, jag har haft en själv och rekommenderar den gärna framför modellen som följde med tidningen i Norge. Observera dock att för att även gulan ska bli fyrkantig krävs en speciell höna.

Det finns föresten något som kallas resturang-ägg, en maskin i vilken vitan och gulan separeras och leds genom speciella rör och kokas på vägen. Resultatet kan liknas vid en rulltårta. När den skivas upp blir alla skivor identiska, vilket väl endast de mest inbitna konformatister ser som fördelaktigt. Om man i denna maskin använder fyrkantiga rör, kan man alltså få skivade ägg som ser ut som om de värptes av en Avskyvärd-höna. Man skulle även kunna steka ett separerat ägg i två specialgjorda pepparkaksformar. Hur man åstadkommer illusionen av pocherat Avskyvärd-ägg vet jag däremot inte, men jag tror McDonalds kan ha svaret. De fuskar nämligen med det s.k. pocherade ägget i Egg McMuffin.

Andreas