Kvack i skolan

Anders Berglund anders.blund at gmail.com
Tors Nov 22 13:05:47 CET 2012


Björnligan utgör en egen stereotyp. Att vara bov är något de ÄR, oberoende
av vad de gör. Svårt socialt läge.
Den 22 nov 2012 12:51 skrev "Tomas Österman" <toriv80 at hotmail.com>:

>  Vad gäller berättarstruktur så tror jag Don Rosa rätt tydligt använde sig
> av det klassisk "point of no return"-sättet att lägga upp historien på.
> Kommer i slutet av första sidan eller i början av andra sidan, gissar jag.
> Ska ju komma ca. 15-20 minuter in i klassiska filmer (
> http://sv.wikipedia.org/wiki/Point_of_no_return_(dramaturgi)).
>
> Klass- och könsstereotyperna känns inte jätteintressanta. Knattarna kanske
> kan sägas göra en klassresa med tanke på att Kalle knappast kan anses vara
> ens medelklass (i de flesta serier). Å andra sidan går det ju inte bortse
> från att Joakim är rätt välbärgad... JvA liv är ju annars en klassresa av
> stort mått! Kvinnorna och allt annat familijärt är ju mer eller mindre
> borttagna och ersatta av "farbröder".
>
> /Tomas Ö
>
> > From: ankism-request at nafsk.se
> > Subject: Sammandrag av Ankism, Vol 116, Utgåva 5
> > To: ankism at nafsk.se
> > Date: Thu, 22 Nov 2012 12:13:05 +0100
> >
> > Skicka meddelanden som ska distribueras till Ankism till:
> > ankism at nafsk.se
> >
> > För att anmäla dig till eller avanmäla dig från listan via Internet,
> > gå in på:
> > http://nafsk.se/mailman/listinfo/ankism
> > eller skicka ett e-postbrev till
> > ankism-request at nafsk.se
> > med ordet 'help' i ämnesfältet eller som innehåll.
> >
> > Du kan nå ansvarig(a) person(er) för listan på
> > ankism-owner at nafsk.se
> >
> > När du svarar på e-postbrev till listan, var vänlig och ändra
> > ämnesfältet så att det är lite mer beskrivande än bara "Re: Innehåll
> > av Ankism sammandrag..."
> >
> >
> > Dagens ämnen:
> >
> > 1. Kvack i skolan (Stefan Diös)
> > 2. Re: Kvack i skolan (Anders Gronlund)
> > 3. Re: Kvack i skolan (Andreas K A Eldh)
> > 4. Re: Kvack i skolan (Stefan Diös)
> > 5. Re: Kvack i skolan (Hanna Strömberg)
> >
> >
> > ----------------------------------------------------------------------
> >
> > Message: 1
> > Date: Thu, 22 Nov 2012 09:09:08 +0100
> > From: Stefan Diös <pyas at swipnet.se>
> > To: ankism at nafsk.se
> > Subject: Kvack i skolan
> > Message-ID: <auto-000346476596 at mailfe04.swip.net>
> > Content-Type: text/plain; charset="iso-8859-1"; format=flowed
> >
> >
> > Vänner ankister,
> >
> > Jag har ombetts att föreslå ett antal Kalle
> > Anka-serier som ska kunna användas av lärare som
> > läsprojekt i skolor. Då ska det ju helst vara
> > serier som är rätt så bra på en del olika sätt.
> > Jag har nog en del förslag, men om jag ber om
> > expertråd här på listan kan man säkert få ihop
> > ett ännu bättre och bredare underlag. Det får
> > gärna vara det vi kallar gamla klassiker, men
> > nyare serier går minst lika bra. Bara de är bra!
> >
> > Jag citerar ur brevet jag fått: "... serier där
> > Kalles (och de andra karaktärerna för all del)
> > personlighet är tydlig. Likaså hade det varit
> > intressant att titta på den klassiska
> > berättarstrukturen, serier där läsning mellan
> > raderna framkommer, eller där personerna
> > (ankorna) påverkar varandras beteende i olika
> > riktningar. Exempel på där köns-och
> > klass-stereotyper är tydliga, och gärna om det
> > finns någon där motsatsen framgår skulle vara
> > toppen. Kanske någon med en extra tydlig röd
> > tråd, och exempel på invecklade/tydliga dialoger."
> >
> > Det ska väl gå att få fram en del sånt, och man
> > kanske kan vara lite mer specifik än att bara
> > säga "Carl Barks samlade verk". Ös på med förslag
> > bara! Gärna här på listan, så kanske det kan bli
> > lite diskussion, men om ni inte vill det så går
> > det förstås bra att svara bara till mig.
> >
> > Tack för hjälpen!
> >
> >
> > S Diös
> >
> >
> >
> >
> > ------------------------------
> >
> > Message: 2
> > Date: Thu, 22 Nov 2012 00:40:00 -0800 (PST)
> > From: Anders Gronlund <andlund at yahoo.com>
> > To: "ankism at nafsk.se" <ankism at nafsk.se>
> > Subject: Re: Kvack i skolan
> > Message-ID:
> > <1353573600.10268.YahooMailNeo at web45103.mail.sp1.yahoo.com>
> > Content-Type: text/plain; charset=iso-8859-1
> >
> > Kalle Anka-serier i skolundervisningen, då tycker jag att t.ex.
> Pengaregn är självskriven. Fast det kanske inte alls var såna serier som
> läraren var ute efter? En grej som dyker upp rent spontant i minnet
> angående "där personerna (ankorna) påverkar varandras beteende" är den
> klassiska hierarkistiska sidan i "Vilse i Anderna".
> >
> >
> > /Anders
> >
> > ________________________________
> > From: Stefan Diös <pyas at swipnet.se>
> > To: ankism at nafsk.se
> > Sent: Thursday, November 22, 2012 9:09 AM
> > Subject: Kvack i skolan
> >
> >
> > Vänner ankister,
> >
> > Jag har ombetts att föreslå ett antal Kalle Anka-serier som ska kunna
> användas av lärare som läsprojekt i skolor. Då ska det ju helst vara serier
> som är rätt så bra på en del olika sätt. Jag har nog en del förslag, men om
> jag ber om expertråd här på listan kan man säkert få ihop ett ännu bättre
> och bredare underlag. Det får gärna vara det vi kallar gamla klassiker, men
> nyare serier går minst lika bra. Bara de är bra!
> >
> > Jag citerar ur brevet jag fått: "... serier där Kalles (och de andra
> karaktärerna för all del) personlighet är tydlig. Likaså hade det varit
> intressant att titta på den klassiska berättarstrukturen, serier där
> läsning mellan raderna framkommer, eller där personerna (ankorna) påverkar
> varandras beteende i olika riktningar. Exempel på där köns-och
> klass-stereotyper är tydliga, och gärna om det finns någon där motsatsen
> framgår skulle vara toppen. Kanske någon med en extra tydlig röd tråd, och
> exempel på invecklade/tydliga dialoger."
> >
> > Det ska väl gå att få fram en del sånt, och man kanske kan vara lite mer
> specifik än att bara säga "Carl Barks samlade verk". Ös på med förslag
> bara! Gärna här på listan, så kanske det kan bli lite diskussion, men om ni
> inte vill det så går det förstås bra att svara bara till mig.
> >
> > Tack för hjälpen!
> >
> >
> > S Diös
> >
> >
> > _______________________________________________
> > http://nafsk.se/mailman/listinfo/ankism
> >
> >
> >
> > ------------------------------
> >
> > Message: 3
> > Date: Thu, 22 Nov 2012 01:21:52 -0800 (PST)
> > From: Andreas K A Eldh <andreaseldh at yahoo.com>
> > To: Anders Gronlund <andlund at yahoo.com>, "ankism at nafsk.se"
> > <ankism at nafsk.se>
> > Subject: Re: Kvack i skolan
> > Message-ID:
> > <1353576112.91977.YahooMailNeo at web163801.mail.gq1.yahoo.com>
> > Content-Type: text/plain; charset=iso-8859-1
> >
> > Kvack!
> >
> > Miljövård kan vara ett intressant tema. Men Don Rosas serie med
> pygmeindianerna är övertydlig och Joakim von Anka är inte sig själv, så
> just denna serie skulle jag inte rekommendera.
> >
> > Jag rekommenderar istället en nytecknad Barks där Joakim borrar efter
> kol i det berg där Gröngölingarna klättrar skulle jag gärna rekommendera.
> Intressant även ur historiskt perspektiv, utan kol kan man inte värma
> bostäder på vintern, och i skogen är det flera min till närmaste
> telefonkiosk.
> >
> >
> > Jag får även upp en annan trolig Barks i huvudet där utsläppen från en
> kvarn/fabrik förgiftar en liten sjö, eventuellt tillverkas medicin där. Kan
> någon hjälpa mig identifiera den?
> >
> > Visa även gärna exempel på omtecktade afrikaner, ett ständigt aktuellt
> ämne.
> >
> > Rosa-serier jag skulle rekommendera är sådana där han vetenskapligt slår
> hål på superhjälte-serier, som en där Kalle dricker nån experimentell
> dundermedicin och får superkrafter bara för att upptäcka att inget funkar i
> verkligheten (Heter den Lika stark som Sammel Stark, och har den det roliga
> meta-skämtet där knattarna sågar serien Tramse, om en talande apa?). Den
> första serien med lösidrös är även ett intressant tankeexperiment, om man
> råkar spilla får man ett hål ända till Jordens centrum. Serien om
> Nästradamus är en rolig drift med siare av alla slag.
> >
> > Andreas
> > E.L.D.S.J.Ä.L.
> >
> >
> > ----- Original Message -----
> > From: Anders Gronlund <andlund at yahoo.com>
> > To: "ankism at nafsk.se" <ankism at nafsk.se>
> > Cc:
> > Sent: Thursday, November 22, 2012 9:40 AM
> > Subject: Re: Kvack i skolan
> >
> > Kalle Anka-serier i skolundervisningen, då tycker jag att t.ex.
> Pengaregn är självskriven. Fast det kanske inte alls var såna serier som
> läraren var ute efter? En grej som dyker upp rent spontant i minnet
> angående "där personerna (ankorna) påverkar varandras beteende" är den
> klassiska hierarkistiska sidan i "Vilse i Anderna".
> >
> >
> > /Anders
> >
> > ________________________________
> > From: Stefan Diös <pyas at swipnet.se>
> > To: ankism at nafsk.se
> > Sent: Thursday, November 22, 2012 9:09 AM
> > Subject: Kvack i skolan
> >
> >
> > Vänner ankister,
> >
> > Jag har ombetts att föreslå ett antal Kalle Anka-serier som ska kunna
> användas av lärare som läsprojekt i skolor. Då ska det ju helst vara serier
> som är rätt så bra på en del olika sätt. Jag har nog en del förslag, men om
> jag ber om expertråd här på listan kan man säkert få ihop ett ännu bättre
> och bredare underlag. Det får gärna vara det vi kallar gamla klassiker, men
> nyare serier går minst lika bra. Bara de är bra!
> >
> > Jag citerar ur brevet jag fått: "... serier där Kalles (och de andra
> karaktärerna för all del) personlighet är tydlig. Likaså hade det varit
> intressant att titta på den klassiska berättarstrukturen, serier där
> läsning mellan raderna framkommer, eller där personerna (ankorna) påverkar
> varandras beteende i olika riktningar. Exempel på där köns-och
> klass-stereotyper är tydliga, och gärna om det finns någon där motsatsen
> framgår skulle vara toppen. Kanske någon med en extra tydlig röd tråd, och
> exempel på invecklade/tydliga dialoger."
> >
> > Det ska väl gå att få fram en del sånt, och man kanske kan vara lite mer
> specifik än att bara säga "Carl Barks samlade verk". Ös på med förslag
> bara! Gärna här på listan, så kanske det kan bli lite diskussion, men om ni
> inte vill det så går det förstås bra att svara bara till mig.
> >
> > Tack för hjälpen!
> >
> >
> > S Diös
> >
> >
> > _______________________________________________
> > http://nafsk.se/mailman/listinfo/ankism
> >
> > _______________________________________________
> > http://nafsk.se/mailman/listinfo/ankism
> >
> >
> >
> >
> > ------------------------------
> >
> > Message: 4
> > Date: Thu, 22 Nov 2012 10:22:12 +0100
> > From: Stefan Diös <pyas at swipnet.se>
> > To: ankism at nafsk.se
> > Subject: Re: Kvack i skolan
> > Message-ID: <auto-000346688768 at mailfe06.swip.net>
> > Content-Type: text/plain; charset="iso-8859-1"; format=flowed
> >
> >
> > Anders G:
> >
> >
> > >Kalle Anka-serier i skolundervisningen, då
> > >tycker jag att t.ex. Pengaregn är självskriven.
> > >Fast det kanske inte alls var såna serier som
> > >läraren var ute efter? En grej som dyker upp
> > >rent spontant i minnet angående "där personerna
> > >(ankorna) påverkar varandras beteende" är den
> > >klassiska hierarkistiska sidan i "Vilse i Anderna".
> >
> >
> > Jag tackar för förslagen! "Pengaregn" håller jag
> > helt med om, och jag kan också tänka mig andra
> > serier, inte minst Barks och Rosa, som i
> > förbifarten lär ut lite grann om geografi,
> > historia, konst, litteratur, vetenskap, ekonomi
> > osv. Givetvis tar jag gärna emot sådana tips, men
> > de andra idéerna om berättarstruktur, klass- och
> > könsstereotyper osv är lika intressanta. Och
> > kanske är det lite svårare i alla fall för mig
> > att direkt sätta fingret på bra sådana exempel, så fortsätt bara,
> allihop! :-)
> >
> >
> >
> > S Diös
> >
> >
> >
> >
> > ------------------------------
> >
> > Message: 5
> > Date: Thu, 22 Nov 2012 10:52:52 +0100
> > From: Hanna Strömberg <hanna at hannastromberg.com>
> > To: ankism at nafsk.se
> > Subject: Re: Kvack i skolan
> > Message-ID: <FA1E33F5-4C4A-423A-A0B5-F98ED565BCAA at hannastromberg.com>
> > Content-Type: text/plain; charset=iso-8859-1
> >
> > Könsstereotyper lär väl inte vara så svåra att hitta... :)
> >
> > 22 nov 2012 kl. 10.22 skrev Stefan Diös:
> >
> > >
> > > Anders G:
> > >
> > >
> > >> Kalle Anka-serier i skolundervisningen, då tycker jag att t.ex.
> Pengaregn är självskriven. Fast det kanske inte alls var såna serier som
> läraren var ute efter? En grej som dyker upp rent spontant i minnet
> angående "där personerna (ankorna) påverkar varandras beteende" är den
> klassiska hierarkistiska sidan i "Vilse i Anderna".
> > >
> > >
> > > Jag tackar för förslagen! "Pengaregn" håller jag helt med om, och jag
> kan också tänka mig andra serier, inte minst Barks och Rosa, som i
> förbifarten lär ut lite grann om geografi, historia, konst, litteratur,
> vetenskap, ekonomi osv. Givetvis tar jag gärna emot sådana tips, men de
> andra idéerna om berättarstruktur, klass- och könsstereotyper osv är lika
> intressanta. Och kanske är det lite svårare i alla fall för mig att direkt
> sätta fingret på bra sådana exempel, så fortsätt bara, allihop! :-)
> > >
> > >
> > >
> > > S Diös
> > >
> > >
> > > _______________________________________________
> > > http://nafsk.se/mailman/listinfo/ankism
> >
> >
> >
> >
> > ------------------------------
> >
> > Subject: Bottentext
> >
> > _______________________________________________
> > Ankism at nafsk.se
> > http://nafsk.se/mailman/listinfo/ankism
> >
> > ------------------------------
> >
> > Slut på Sammandrag av Ankism, Vol 116, Utgåva 5
> > ***********************************************
>
> _______________________________________________
> http://nafsk.se/mailman/listinfo/ankism
>
-------------- next part --------------
En HTML-bilaga skiljdes ut...
URL: <http://nafsk.se/pipermail/ankism/attachments/20121122/1be7329b/attachment-0001.html>


More information about the Ankism mailing list