Kvack i skolan

Theresa van Vliet Wiegert theresa.wiegert at gmail.com
Tors Nov 22 20:11:22 CET 2012

Hejsan allesammans!
Vad kul med lite liv i listan - och sa intressant att se allas forslag.
Det har kanske inte alls knyter an till vad lararen vill ha, men iaf jag
larde mig att alska fransk litteratur genom en KA pocket serie (skriven av
en italienare?) som ar en uppsattning av Les Miserables med ankroller. Jag
har inte last den sen jag var liten, sa jag vet inte om den skulle vara sa
bra nu, som jag tyckte den var da, men den fick mig att lasa Samhallets
olycksbarn direkt efterat i ung alder. Ar det nagon som kanner igen den har
och kan beratta vilken pocket den var i? Cosette var Kajsette, t ex.

For att aterga till original-amnet: Vilket enastaende projekt, att kunna
anvanda kalle-serier i skolan! Jag gjorde en analys av Joakim en gang i
gymnasiet, fullspackat med referenser till Barks och Rosa, da uppsats-amnet
var ekonomi och vardet av pengar (varsta tankbara amne for mig), och
lyckades fa hogsta betyg. harligt minne.

Vad galler konsstereotyper, sa tycker jag att maktkampen mellan Joakim och
Magica ar oerhort intressant. Hon skulle val kunna ses som icke-stereotyp
(?) och en kraftfull anka med manga intressanta ideer. Daremot spelar hon
ofta pa stereotyper, har jag for mig. Tyvarr kommer jag inte har med nagra
faktiskta referenser, maste hem och borja grava lite... Rosas behandling av
Glittriga Gullan ar ocksa intressant i det har avseendet.

Vad som kanske inte fragades efter, men som jag personligen gillar allra
mest, ar Rosas inblandning av fysik (Losidros-serien som redan namnts, A
matter of some gravity (minns ej sv titel), Tids-stopparen vaddennuhette)

Ser fram emot att lasa fler av andras forslag! :)

/Theresa

 Dr. Theresa van Vliet Wiegert
Department of Physics, Engineering physics & Astronomy
Queen's University, Kingston, ON, K7L 3N6, Canada
Work phone: 1-613-533-2719