SV: Kalle på iPad

Tomas Eklund tomas at eklund.com
Tis Sep 4 18:06:06 CEST 2012

Tack för informationen. Det gör dock konceptet något mindre intressant måste
jag säga. Som sagt: ett steg i rätt riktning, men ett lite mindre steg än
jag hade hoppats på.

Jag ser också en ganska stor risk med att ha sin tidningssamling i molnet -
och då särskilt Apples moln. Jag har varit med om att köpa tredjepartsappar
och så kallat "in-app content" som Apple plötsligt och utan motivering valt
att dra tillbaka från sin appbutik. Råkar man då ut för något tekniskt
missöde som gör att datafilerna på enheten blir korrupta är pengarna
plötsligt som kastade i sjön eftersom det inte går att ladda ner appen eller
filerna på nytt. Givetvis vägrar Apple dessutom att betala tillbaka
pengarna.

Nu kanske det är långsökt att tro att Apple plötsligt skulle dra tillbaka
tillståndet för den här Disney-appen, men jag skulle tänka mig för bra många
gånger innan jag började lägga ut så mycket pengar på något som man
uppenbarligen inte äger. Skulle Apple och Disney råka i luven på varandra
någon gång i framtiden så står man kanske plötsligt där helt utan sin
dyrköpta tidningssamling.