SIS

Per Starbäck per.starback at gmail.com
Sat Apr 27 21:45:18 CEST 2013

Stockholms internationella seriefestival pågår alltså på Kulturhuset i
Stockholm denna helg. Jag var där idag. När jag kom dit blev jag först
lite förvånad över att jag redan satt vid NAFS(k):s monter. Det stod i
alla fall så på namnskylten, men när jag tittade närmare såg jag att
det inte var jag, utan min kusin Johan som satt bakom namnskylten.

Medan jag var där satt åtminstone Johan, Mats, jag och Eskil (ny
medlem för i år) vid NAFS(k):s bord och svarade på frågor och sålde
kurirer.

Vi har en tipstävling också. Jag svarade på frågor där själv och vann
en stor tjock bok. Flera priser delas ut i morgon också.

På Seriefestivalen finns det mycket program och grejer, men förutom
att vi sitter där är det inget direkt ankistiskt. Jo, ett undantag är
Hannas variant av festivalens officiella poster. Det har gjorts en
mängd olika sådana, som sitter uppe samlade på en vägg. Hannas
ankistiska variant finns även att se på
http://www.hannastromberg.com/2013/04/sis-fanart-duck-in-space.html

Ett tämligen tveksamt undantag är den bifogade bilden tagen vid ett
bord inte långt bort från vårt som visar bildandet av en "Swudish
Soecity of Uncle Dolan". Det verkar som om några på festivalen tyckte
det var dags att Uncle Dolan ("känd från Internet") får sin egen
förening. Jag undrar om de inte påverkades av att ha sett oss där och
tyckte om att om Kalle Anka har en förening så borde hans mörka
Internet-motsida (eller vad man ska kalla honom) också ha det. Är
detta våra konkurrenter nu?

Vid 18 stängde festivalgolvet ner, och sen verkade det bara vara
aktiviteter för särskilt inbjudna kvar, så då drog jag hem (och hann
förtörnas över att Ferlinstatyn var borta, på vägen till stationen). I
morgon är vi där igen, om än kanske inte just jag.

Hejdå, dagboken!

/699 Per