VB: Efterlyser två Vicar serier.

Mats Nilsson mats.nilsson at sth.kth.se
Ons Dec 4 13:17:19 CET 2013

                           Hej!

Vad säger den samlade ankistiska kompetensen, känner ni igen dessa efterfrågade serier?

Ankhälsningar
/Mats Nilsson, Ordförande NAFS(k)

Från: Kansli [mailto:kansli-bounces at nafsk.se] För Roger Möller
Ämne: Efterlyser två Vicar serier.

Hej!

Jag har hört talas om Er i hur många år och trots att jag varit Kalle Anka-fan nästan hela livet
så har jag aldrig kontaktat er förrän nu.

Men jag vet helt enkelt inte vem jag annars ska vända mig till.

Det är så att jag har två Kalle Anka-serier som jag älskar väldigt mycket men som jag inte
har kvar och inte heller vet vilka lösnummer jag ska leta efter för att skaffa dem.
Ni kanske kan hjälpa mig?

Det rör sig om två inledande 10-sidors serier i svenska Kalle Anka & C:o. Gissar att det är slutet 90-tal eller 00-talet.
Det rör sig (med stor sannolikhet) om två serier av Vicar.

Den FÖRSTA serien handlar om att Kalle Ankas släktingar upptäcker att Kalle är alkoholist...förlåt, läskeblask-beroende, och har gömt läskeblaskflaskor i hela huset. Detta leder till att han skickas till ett behandlingshem för personer med ohälsosamt begär av sötsaker.
En fantastisk allegori.

Den ANDRA serien handlar om att Kalle skickas till en kurs för att få bukt med sitt temperament. Det finns tjogvis berättelser med det temat, men just denna jag letar efter minns jag att när Kalle anländer till klassrummet där kursen äger rum, står dörren på glänt och när Kalle kliver in faller en spann vatten ner från dörrtoppen. Kalle blir rosenrasande men läraren står bara och tittar matt på honom. Det är i själva verket han som förberett denna fälla varpå han påpekar för de andra ankomna kurskamraterna att Kalle är ett praktexempel på dåligt temperament.

Känner ni till serierna?

Bästa hälsningar
Roger Möller
i Ystad