Resan till Atlantis?

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Fre May 24 11:01:12 CEST 2013

Bror:

>I "Resan till Atlantis" så gör Farbror Joakim en krona väldigt sällsynt...
>Vilket årtal det är på kronan?
>Står det samma årtal i Guldbok 9 som i Carl Barks Samlade Verk och i KA&C:o
>förra året?

Detta känner jag till. :-)

Serien översattes första gången av Louise Moëll
till Walt Disney's Godbitar nr 4/1984. Jag kommer
ihåg detta tillfälle och minns att jag hoppades
få uppdraget. Jag gjorde en del
frilansöversättningar på den tiden och tyckte att
det skulle vara magiskt att få chansen att göra
Carl Barks. Det var lite sensationellt när det
dök upp Barksserier som inte fanns på svenska
förut, och just den här hade jag läst i original
och den var en av mina favoriter.

Men redaktören tyckte kanske likadant och ville
hur som helst översätta serien själv. Och det må
vara hennes totala rätt. Det är en fin
översättning och jag skulle knappast ha gjort ett
bättre jobb. Inte hade jag kunnat komma på fraser
som "tio biljärver" eller "din gamla gripnäbb".
(Och kort därefter kom det ju en hel Guldbok med
okända Barksserier och då fick jag minsann tugga
över mer än jag kunde svälja. Men det är en annan historia.)

Originalserien är alltså från 1954 och Moëll
tyckte att årtalen behövde uppdateras efter 30
år, så de inte skulle verka alltför märkliga för
samtida läsare. Inget fel i det resonemanget
heller. Så har man ofta gjort och gör det
fortfarande till en viss grad ibland, liksom
kanske uppgraderingar av pengasummor osv. I WDG
4/84 (som f.ö. blev det sista häftet i sviten av
Klassiker/Godbitar) börjar det med att en "odåga"
har varit skyldig farbror Joakim 50 öre sen 1963.
Sedan börjar Joakim jaga enkronor från 1960 och så går historien igång.

Nästa publicering var Guldbok 9 från 1992. Då var
jag lite mer inblandad i produktionen och gjorde
bl.a. nya översättningar till de serier som
endast hade gått på svenska i boken "Vi, Knatte,
Fnatte, Tjatte", som jag tyckte var en mindre
lyckad produkt. Men i Atlantis-serien behölls
årtalen från den första utgåvan, alltså enkronor
från 1960. I början av boken står att originalet
är från 1954 och då kan det se lite konstigt ut
för noggranna läsare, men så blev det.

Jag minns inte riktigt hur resonemanget gick i
frågan; ifall det var mitt eller redaktionens
beslut att behålla de moderniserade årtalen eller
om vi ens funderade mycket på saken. Men jag har
en känsla av att de äldre översättningarna ansågs
ganska heliga vid denna tid och att man ytterst
ogärna ville ändra så mycket som ett ord i
onödan. (Numera är vi något mer släpphänta på den
punkten ... men bara något!) Det står heller
ingenting om saken i Guldbokens förord, som är
översatt från danskan och handlar om andra saker.

Nästa publicering blev CBSV. Då ingick det i
uppdraget att noga gå igenom de gamla svenska
texterna, jämföra dem med originalen och inte
vara rädd för att göra justeringar om det
behövdes. Inte så att man skulle ändra precis
allting av det enda skälet att närma sig Barks
original, utan bara om det verkligen blev en
tydlig förbättring. Och här tyckte jag att det
var så. I CBSV är serierna så tydligt
presenterade i en kronologi och i ett sammanhang,
att jag ville återgå till Barks gamla årtal i
serien. Därför är Kalle skyldig Joakim 50 öre
sedan 1950 och enkronorna som samlas in är från 1916. Precis som i originalet.

Och i fjol kom mycket riktigt serien för första
gången i Kalle Anka & C:o. Då funderade jag länge
på hur jag skulle göra. Enkronor från 1916 är
nästan 100 år gamla nu. De finns knappast i
omlopp och är att betrakta som rariteter för
vanligt folk. Det blir inte alls samma effekt för
en nutida läsare som att samla in ett vanligt
mynt som finns överallt. Men till sist beslöt jag
att ändå behålla Barks gamla årtal från CBSV. Jag
visste inte ifall serien skulle presenteras på
något särskilt sätt som "gammal klassiker" eller
med någon förklarande artikel eller så.

Kort sagt är det alltid enkronor i de svenska
utgåvorna. I WDG 4/84 och Guldbok 9 är de från
1960. I CBSV 12 och KA 27-29/2012 är de från
1916. Men i efterhand ångrar jag mig lite och
tänker att man kanske tvärtom borde ha förnyat
årtalet i den senaste utgåvan, så att kronorna
skulle vara från 1987 eller nåt sånt. Det är inte
alltid lätt, det här med Ankeborg.