RE: Gallfågel? Översättarfråga?

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Mon Sep 2 10:26:43 CEST 2013

Halsten:

>Jeg har aldri hørt om noen fugl som heter rall
>på norsk. Hva slags fugl er dette på svensk?

Minsann! Rallidae:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Rallar

tycks på bokmål bli

http://no.wikipedia.org/wiki/Riksefugler

och nynorsk verkar använda samma ord. Det hade
jag ju kunnat bekväma mig till att kolla innan
jag skrev mitt inlägg ... jag tyckte bara det lät
så klockrent med "tapre raller" i stället för
"galler", när det handlade om fåglar, att jag nog
förutsatte att även det ordet var ungefär lika i våra båda språk.

Ber om ursäkt för min lättja och mina alltför
snabba slutsatser. Men jag hoppas att
Asterixkopplingen ändå finns kvar i den norska titeln, så som det ser ut!