Ny radiovarning

Göran Ribe goran.ribe at gmail.com
Ons Aug 13 14:29:42 CEST 2014

Det är visserligen ett bra svar, men avslöjar ändå att Stefan är en sån där
modern tolerant språkvårdare som lyssnar på vad språkbrukarna säger.
Språkvårdarens uppgift är ju tvärtom att knäppa språkbrukarna på näsan.

> ... och som om inte nedan sagda vore nog, så har jag lovat att också
kvacka
> i ett annat program samma dag, nämligen Morgonpasset i P3 någon gång efter
> 9.30. De har tydligen kommit ihop sig om någon klassisk ankistisk
knäckfråga
> som de behöver hjälp att bena upp. Det ska jag nog misslyckas med.

Nu har det varit. Knäckfrågan var tydligen hur Magica de Hex uttalas,
närmare bestämt förnamnet. Löjligt, det uttalas ju "Magica"!

Stefan tyckte att det bara var bra om frågan inte fick något
definitivt svar och citerade vad han skrivit år 1977 i NK 2: "Så stor
är denna demons makt över oss vanliga dödliga, att hennes blotta namn
utgjuter förvirring i våra led."