[SPG:rpd=50]Re: Gröngölingstitlar

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Ons Okt 1 20:08:54 CEST 2014

Oj, nu blev det drag i listan. Kul! Vi ska se om
jag kan bidra med några tankar.

Andreas:

>Gradtitlarna, såsom general, överste, kapten,
>ligger de på en skala för sig? Vilka finns det?
>De kanske också förekommer i
>förkortningsvarianter? I "En rädd räddare"
>påstås att kaptener är den lägsta rang en
>gröngöling kan ha, men i serien där Knattarna
>blir degraderade flera gånger, bl.a. till
>"vanliga generaler", går de inte till något ännu
>lägre då? Är förresten någon titel högre än generaler?

Allt sånt tror jag knappt det finns nån som
seriöst håller ordning på, utan det hör till
pjäsen att det ska variera mycket mellan olika
äventyr. I alla fall gör det det, precis som att
Kalle Ankas hus ser olika ut varje gång osv. Till
saken kan höra att "En rädd räddare" var den
allra första Gröngölingsserien och att Barks inte
hade mejslat ut hela organisationen ännu. (Kan
dessutom säga att "kapten" i den serien ändrades
till "major" i CBSV, och troligtvis i kommande
utgåvor, för att svara bättre mot "Major" i Barks
original.) Med tiden gjorde han det mer och mer
uppenbart att titelhysterin, och inflationen i
generalsstjärnorna osv, skulle vara rent absurt löjlig.

Den som analyserar alla Barks serier finner
gissningsvis att det inte är nån större
konsekvens i generaleriet på detaljnivå, och
blandar man in andra serieskapare blir detta
troligen ännu tydligare. Jag märker exempelvis
ofta att Knattarna tilldelas olika antal
stjärnor, och jag tror jag brukar hålla det till att de normalt har 20 stycken.

Så får Erik sticka emellan:

>Är det i den serien som Knattarna pga utrymmesbrist har stoppat alla sina
>medaljer på alla möjliga ställen i huset såsom kastruller etc? Och Kalle
>blir irriterad på detta och bestämmer sig för att sabotera ett uppdrag de
>ska göra för att få ännu ett dussin medaljer. Och förekommer det inte i
>denna serie en B.I.F.F.S.T.A.B.B. som är gömd bakom ett vattenfall och hör
>när Kalle berättar för Knattarna att han saboterat för dem?
>
>Jag har ingen aning om jag blandar ihop flera serier nu eller inte,
>men B.I.F.F.S.T.A.B.B. är jag ganska säker på
>att jag minns. Och vad betyder nu det?

Du minns rätt, men det var nog inte den serien
Andreas talade om. Nu är det tur att man har sitt
register, så jag ätt kan slå upp att du är ute efter denna:
http://coa.inducks.org/story.php?c=H+92085

Alltså en Jippes-nyteckning (en av de första) av
ett sent Barksmanus. Där förekommer två pampar,
nämligen B.R.U.S.H.U.V.U.D. (Beordrare av
Remarkabla Uppdrag Samt Hänsynslös Utdelare av
Vedervärdigt Utstuderade Duvningar) och just
B.I.F.F.S.T.A.B.B. (Bevakare av Illdåd, Fuffens
och Fula Spratt samt Tilldelare av Allehanda Berömliga Belöningar).

Så Andreas igen:

>Och Stormogul, hur fungerar den titeln?

Det tolkar (och använder) jag som en allmän
benämning på vilken högre Gröngölingsledare som
helst, särskilt (men alls icke uteslutande) när
de inte har någon längre titel utskriven. Det
förekommer bara en gång i CBSV och då är det
hämtat från en repris (WDC 158 "Biodling"). Det
står "Supreme Instructor of the Junior
Woodchucks" i originalet, det lite väl prosaiska
"vår chef" i Norbecks översättning i KA 6/1954
och i reprisen i KA 33/90 alltså "Gröngölingarnas
Stormogul". Mycket tyder på att det var jag som
rekommenderade den ändringen redan då.

Alltså inte "äkta Barks", om man vill se det så.
Vem som var först av andra serieskapare med att
använda det vet jag inte, men jag har en känsla
av att det förekom ganska ymnigt under "tidiga
Egmont-år", eller vad man ska säga, då
författare, redaktörer och översättare inte
alltid brydde sig om att konstruera komplicerade
titlar. Och ärligt talat behövs det inte alltid heller.

Hm, vad har vi sen kvar?

>vad jag minns blir de degraderade några gånger
>till. Bör nog vara i "Experthjälp" (4/1952 och
>24/1970), som jag konstigt nog inte hittar nu.

Under den seriens lopp blir de, på grund av
Kalles hjälpinsatser, degraderade från fem- till
fyrstjärniga generaler, vilket överste
generalmarskalken (i originalet "Exalted Grand
Marshal", i reprisen "övergeneralen") enligt
CBSV-versionen finner "simpelt". Men i slutet
reder det upp sig. Då blir de i stället
befordrade till tiostjärniga generaler: "Aldrig
någonsin har tre gröngölingar utfört en sådan
bragd som ni generaler gjorde i dag!"

Puh! :-)