Gr=?iso-8859-1?Q?=F6ng=F6?=lingstitlar

Mattias Hallin cmhallin at susbus.be
Fre Okt 3 11:06:58 CEST 2014

Hallå ja!
3 oktober 2014, skrev Stefan Diös:
> Jag kan just nu inte dra mig till minnes något ställe i hela Carl Barks produktion som har berett mig lika mycket bryderi, med så litet resultat. I dag tänker jag inte googla igen (det kan ju ha kommit upp ny information), men jag skulle välkomna information från alla experter som antingen begriper eller kan forska bättre än jag! (Och hur svårt kan DET vara. Hö, hö.)
Jag är alls ingen expert på 1800-talskanoner, men en kort stund med Google ger vid handen att Napoleons artilleri i hög utsträckning var utrustat med sådana av Gribeauvals design (se t.ex. <http://www.wtj.com/articles/napart/>), och googlar man sedan på t.ex. "Gribeauval 12 pounder" hittar man bilder i överflöd av vilka framgår det man också annars skulle ha förmodat, nämligen att hjulen var järnbeslagna snarare än försedda med däck (se. t.ex. <http://en.wikipedia.org/wiki/Canon_de_12_Gribeauval>), något som ytterligare bekräftas av en bildgooglig på "canon de 12 gribeauval": <https://www.google.be/search?q=canon+de+12+gribeauval&rls=com.microsoft:en-gb:IE-Address&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=yWUuVJCPDsLsao-rgfAH&ved=0CFcQsAQ&biw=1920&bih=911>

Ingen av ovanstående källor har dock något som helst att förmälan om vad för slags nöddäck dessa kanoner vid behov kunde förses med ... ;-)

Kvack!
/Koll. 1432

---
Mattias Hallin · Brussels · Belgium ·<cmhallin at susbus.be>
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"