SV: [SPG:rpd=50]Re: Gröngölingstitlar

-= Steamboat Willie =- m8100 at abc.se
Tors Okt 9 06:32:22 CEST 2014

Hjul fanns det på kanoner på Napoleons tid, men om de hade något på hjulen
så var det en järnring, som redan konstaterats här på listan..

Däck i sig är en uppfinning som är modernare än Napoleon...

Så man kan ju spekulera i att denna blandning var en ersättning för stål?

.. annars så är de första luftfyllda däcken från 1880-talet (när uppfanns
däck *utan* luft?) och själva vulkaniseringsprocessen 1840-talet.. och
däromkring så kom någon på rent teoretiskt att man kunde fylla dem med
luft...

Alltså, långt efter Napoleon som ju dog på S:t Helena 1821.

OM VI INTE TALAR OM Napoleon III förstås!

Nu kan jag inte hitta om franska kanoner från Napoleon III:s tid hade annat
än metallskoning,
men då Napoleon III satt från 1852-1870 så kan man i alla fall teoretisk
känt till och använt
gummidäck (utan luft).

// Steamboat Willie