Pengabinge

Per Starbäck per.starback at gmail.com
Fre Dec 4 22:02:40 CET 2015

I det Skavlan som gick idag använde Skavlan ordet "pengabinge", men
översättaren nappade inte, utan skrev ...

​
... "hög med pengar" när Skavlan sa att en rik gäst inte hade en pengabinge
med kontanter. Lite intressant tyckte jag. Det mesta som skrivits om ordet
"pengabinge" här var 2009 och jag kommenterar och citerar Stefan Diös
inlägg då:

Den 18 juni 2009 16:41 skrev Stefan Diös <pyas at swipnet.se>:

> [...]
får
> berätta mer om i den mån han vill). Norbeck kallade genom åren byggnaden
för
> t.ex. "penningbehållare" eller "kassaskåp", om han alls nämnde något
> särskilt.
>
> Ännu senare, närmare bestämt då jag gick igenom alla gamla svenska
> Barksserier inför Carl Barks samlade verk, uppdagade jag ånyo att
> "pengabinge" trots allt förekommer vid ett par tillfällen hos Norbeck. Jag
> noterade en hel del av dessa detaljer och tog med i kommentarerna till
CBSV,