Enkelhetens melodi

Håkan Andersson hakanand at gmail.com
Mon Jan 5 23:38:34 CET 2015

Beppe Wolgers = tal
Rolf Bengtsson = sång

\Håkan
Ursäkta sen kommentar, men jag har varit bortrest och därmed ner- bort- och
avkopplad.

Nu har jag sett filmen, och det var verkligen en märklig upplevelse att höra
de musikaliska inslagen. Den musiklösa dialogens översättning har jag inga
invändningar mot eftersom jag inte har några minnen av hur det "borde" vara.
Men låttexterna... Jag kan förvisso begripa att fraser som "kittlar
dödsskönt i kistan" och "störtlöjligt" för dagens ungdomar framstår som
mossiga, för att nu använda ett (ähum) mossigt uttryck. Men likväl har ju
dessa gamla svenska översättningar figurerat på SVT varenda julafton sen typ
juraperioden. Att lyssna på det amerikanska originalet med ny svensk
textremsa samtidigt som man har 1968 års översättning intatuerad i ryggraden
var milt uttryckt en schizofren upplevelse.

Det var f.ö. första gången jag såg filmen sen jag såg den på bio försommaren
1969. Vilket f.ö. var mitt allra första biobesök (Röda Kvarn, korsningen
Sjögatan/Esplanaden i Sundsvall, revs ca 1973).

En fråga bara: när jag kollar upp filmen i Svenska Filminstitutets eminenta
sökdatabas för att kolla vilka de svenska rösterna var, ser jag att både
Beppe Wolgers och Rolf Bengtsson är listade som Baloo och att både Olof
Thunberg och Carl-Eric Hellström är listade som Shere Khan. Kan nån
förklara? Och jodå, den svenska dubbningen är ju fantastisk. Rollistan är
makalös.

Och: George Sanders som originalets Shere Khan - filmhistoriens bäste
filmskurk?