Re: Frågor: Del 2

Greger, NAFS(k) pengabingen at comhem.se
Sön Aug 28 18:01:51 CEST 2016

Tack Hampus för dina intressanta frågor, nyligen och tidigare!
Flera av dem kräver att vi forskar rätt omfattande i vårt arkiv, och det kan
ta tid att få fram svar.
Vi får försöka göra det i sinom tid. Kanske kan vi ta med svaren i nästa
utgåva av medlemslistan?
Jag svarar här på två av frågorna.

Med vänligt kvack
Greger, kassör

>1. Hur många kollusorer har Nafs(k) haft totalt under de 40 år som gått?

Olof svarade så här uttömmande tidigare. Jag ska bara komplettera lite:
>Den första medlemmen fick nummer 314. Senare utdelades även nummer H 313
>(till hedersmedlemmen Carl Barks). Det senaste numret som jag vet har
>delats ut är 2943 (vår
>son Abbe, som blev medlem i våras). 2943 minus 312 är 2631. Svaret bör
>alltså vara drygt 2631, där det exakta svaret beror på hur många nya
>medlemmar som tillkommit
>sedan i våras.

Senaste utdelade kollusornumret är 2946. Då borde svaret vara 2634
kollusorer. Men det är så att två kollusorsnummer är vakanta, 1215 och 1939.
De blev utdelade till personer som återinträdde i föreningen och därför hade
rätt till sina tidigare kollusorsnummer. Dessa misstag upptäcktes så sent
att det inte gick att rätta till kollusorsnummerordningen. Det kan förvisso
ändå ha hänt att några har fått nytt kollusorsnummer fast de varit medlemmar
tidigare. Jag hoppas att vi genom våra kontroller kunnat upptäcka alla
sådana fall, men möjligheten finns förstås. Oavsett detta får jag säga att
svaret på fråga 1 idag ska vara 2632 kollusorer.

>2. Från hur många olika länder har det funnits kollusorer?

Det har förekommit att medlemmar har flyttat tillbaka till Sverige från ett
annat land, eller mellan två andra länder. Att hitta sådana fall även om de
är ett fåtal, kräver rejält grävande i arkivet. Tills vidare hoppas jag att
den här listan är hyfsat korrekt, om inte helt korrekt. För enkelhets skull
räknar jag Tyskland/Västtyskland som ett land.

15 länder: Belgien, Danmark, Förenade konungariket (Storbritannien),
Finland, Frankrike, Italien, Japan, Luxemburg, Norge, Spanien, Sverige,
Tyskland/Västtyskland, Ukraina, USA, Österrike.