Re: Fantasias premiär (Var: Tidningsanka)

Per Starbäck per.starback at gmail.com
Tis Juli 12 15:45:54 CEST 2016

Ojoj, jag skrev för snabbt. Nej, det är konstigare än så. Versionen
från 1960 har ju en egen post (089.981, 8 akter, 3105 meter, från 11
år). Och så finns som sagt den mystiska 089.921(1957, 8 akter, 3120
meter, från 15 år). Så när i hela friden skulle det ha skett som är
noterat som "Bolaget kortade visningskopiorna med 350 meter (hela akt
7) från 2815 meter till 2465 meter."?? Om filmen hade visats i en
barntillåten version också 1942 så hade det ju framgått i bioannonser.
Jag ger upp (tillsvidare), men har kontaktat Svenska filminstitutet
med en undring om detta.