Re: Frågor

Per Starbäck per.starback at gmail.com
Ons Juni 29 20:51:03 CEST 2016

Johan svarade:
> 6) Listan skapades 1995 (gissningsvis 8 november) som ett komplement till
> den engelskspråkiga DCML-listan.

Här kan jag korrigera en aning. Det var jag som skapade ankism-listan,
mycket riktigt just för att jag tyckte att det var så pass många
svenska prenumeranter på min engelskspråkiga lista om Disneyserier, så
att det borde finnas underlag för diskussioner på svenska. Men det
första meddelandet skickades lite tidigare, nämligen "Tue, 24 Oct 1995
16:58:13 +0100" av Mattias H. och hade det utmärkta ärendet "En bra
idé av Starbäck...". Det handlade alltså om idén att skapa listan. Jag
svarade genast på detta och jag och Mattias utbytte några meddelanden.
Ankism-listan fungerade för mig också som ett test av en ny
mailinglistehanterare ("smartlist") innan jag flyttade över min stora
lista till den, och jag skrev en del testmeddelanden precis i början.

Den tredje personen som skrev något var Greger (ärende "Kvack!") och
sen den 1 november tillkom Anders W. och den 7 november Anders E. och
Lars O. Hur många medlemmar listan hade då vet jag tyvärr inte.

Allt som allt skrevs 83 meddelanden de där två sista månaderna 1995
och 168 inlägg under 1996, och de flitigaste skribenterna dessa två
första år var jag, Anders E., Johan B., Anders W. och Greger.

Olofs debutinlägg kom i juli 1996 och löd "Fel tårta vann!". (Jag
minns vad detta syftade på.)

Anders B. skrev sitt debutinlägg i april 1997 och han svarar där på en
fråga om nån eftersökt serie från KA 12/1964, och signerar "notorisk
lurkare".

Stefan Diös skrev sitt debutinlägg i augusti 1997. "Jag har nyligen
blivit inlurad på denna lista och hade väl egentligen inte tänkt
medverka så mycket" börjar det, och sen handlar det mest om "Ali
Katto".

I oktober 1997 skrev Karl-Erik sitt debutinlägg, och det handlar om
vad som hände på en AMU-kurs i affärsekonomi för "vanligt folk".

Ja, så här skulle jag kunna fortsätta att gräva, men det orkar jag
inte, och jag har säkert redan missat att nämna sånt jag "borde" ha
nämnt i en sådan genomgång. I oktober 1999 ömsade listan skinn och
bytte dator och mailinglisteprogram och från och med då finns inläggen
tillgängliga på webben så där kan ni leta själva. Det första är
http://nafsk.se/pipermail/ankism/1999-October/000000.html där jag
testar att nya mailinglistan funkar och passar på att skriva lite ditt
och datt när jag ändå håller på.

Hela denna tid var listan mitt privata projekt. I mars 2006 ändrades
detta och i http://nafsk.se/pipermail/ankism/2006-March/004550.html
berättade jag att listan från och med då är NAFS(k):s.