Vatten i Kalmar sund (Var: 40 i Göteborg)

Per Starbäck per.starback at gmail.com
Ons Sep 28 08:30:09 CEST 2016

Stefan Diös skrev:
>  Den svenska summan som anges i
> Rosas serie blev i stället hämtad från inledningen av "Spökhuset" (US 63,
> CBSV 27) och lyder, för den som mot förmodan är intresserad: "två
> fantastiljoner massviljarder oktaviljoner kvadribiljarder kvantiljoner
> kronor och 23 öre". Och jag hade inte ens lyckats memorera det, så jag hade
> ändå aldrig fått rätt i nån frågesport!

Nu kommer jag att tänka på något helt annat än pengar, nämligen vatten
i Kalmar sund. När Kalle Anka i "En ovetande allvetare" får frågan om
hur många spannar vatten det rinnger genom Kalmar sund varje dag så
kan han ju lite osannolikt svaret: "972.536 kvintiljoner, 693.754
kvadriljoner, 341.869 triljoner, niohundra biljoner,
trehundratjugosjutusen miljarder, åttahundraåttio miljoner,
sjuhundrafemtiofyra tusen, åttahundra nittiofem och en halv spann".

Som ung ankist på 1980-talet så tänkte jag att den där frågan kommer
säkert i en frågesport nångång, så jag lärde mig detta utantill. Och
sen väntade jag och bidade min tid.

Och sen väntade jag lite till. Till slut hade *äntligen* Anders
Berglund med detta som en fånig extrafråga i nån frågetävling och jag
mös inombords. Hur gick det sen? Jo, jag hade visst glömt nån löjlig
siffra och svarade lite fel. Noll poäng.