En katt som hette Slynan

Andreas Jansson andreas.jansson at home.se
Tis Mars 7 20:28:51 CET 2017

Hej!

Med anledning av senaste Språket i P1, där en "mångtärdad" 1800-talskatt
vid namn Slynan avhandlades, vill jag höra med er om vilken Kalle
Anka-serie som följande pratbubbla återfinns i. Nedanstående kopierat
från FlashBack (jag var rätt säker på att vi diskuterat det här också,
men hittar det inte):

"Magica försöker förtrolla Joakim så att han bli kär i henne (Hon är
förklädd) och därmed ger henne turkronan. Planen misslyckas och hon blir
brutalt utsparkard. Joakim muttrar efteråt för sig själv 'Joakim
förälskad i nån sminkad slyna, Bah! Löjligt!'"

Jag är övertygad om att det var i och med denna serie som det gick upp
för mig att slyna inte alltid haft samma laddning, eller åtminstone inte
för alla, och på SAOB finner jag visst belägg för den tanken. Artikeln
är skriven 1978 och inleds med de mest nedsättande synonymerna i
betydelsen prostituerad, men sedan följer: "även (och numera
företrädesvis) allmännare, såsom mer eller mindre nedsättande benämning
på (lat eller slarvig eller ouppfostrad eller näsvis) kvinna (särsk. ung
kvinna eller halvvuxen flicka)"

Slynåldern tycks också ha figurerat som benämning på tonåren, och det
jag mindes från förra gången värdeladdningen av ordet ifråga avhandlades
(i vilket sällskap låter jag vara osagt), var att det förr kunde
jämställas med slyngel (som med min språkkänsla inte är alls lika laddat
som slyna).

Jag vill absolut inte motsäga Emmy och Henrik i Språket som likt Knatte
och Fnatte delade på meningen
Emmy: "Vissa ord som inte är nedsättande idag var ju inte det förr, men
det här... "
Henrik: "Tycks alltid ha varit nedsättande".

... för nedsättande var ju ordet slyna även förr. Men man skulle kanske
kunna nyansera detaljerna kring dess laddning något och det tog sig nu
sin start i detta e-postmeddelande.

M.v.h. Andreas Jansson