Nummerskylt 313

Anders Berglund anders.blund at gmail.com
Sön Sep 17 21:13:45 CEST 2017

Spännande i sanning!
Jag gick igenom Aftonbladets Kalle Anka-strippar på KB (i början av
80-talet) och gjorde anteckningar om sådant jag tyckte var intressant.
Det här är vad dessa noteringar säger om bilen/313, i direkta citat från
noteringarna:

"Bil", utan ytterligare information, står noterat ett antal gånger under
1939 och i början av 1940. Alla dessa har dock noteringen "(313)".
Sedan har jag tyvärr en lucka från februari till i augusti, just när det
började bli intressant!

Så först när jag återupptog granskandet i augusti var det som jag råkade på
ett konkret "313", i och med strippen för den 5/12 (AB) = 9-2-40 (USA):
"raststopp - 313 på nummerskylten!", skrivet med två understrykningar av
313.

Detta talar i alla fall inte emot Pers fynd, och tyder ju på att det inte
varit någon redaktör har skrivit in numret i efterhand.
Jag bifogar också en text jag skrev då, där mina fynd av 313:s förhistoria
sammanfattas.

/Anders