How to Read Donald Duck

Johan Groth johan.groth at gogab.se
Fre May 25 06:52:39 CEST 2018

Jag fick boken i födelsedagspresent av min omtänksamme far som sett den på en resa  i USA. Året var väl just 1975 och möjligen 1976. Det gick ett par år innan jag läste den men jag minns att den var väl skriven och läs- och tänkvärd. Vare sig man är marxist eller ej erbjuder marxismen en möjlig analys av samhället och dess olika fenomen. Dorfman och Mattelart tar, vill jag minnas, ut svängarna. Värt att notera är, vill jag minnas, att de analyserar Disneyserierna i de översättningar till spanska som användes i Sydamerika och att de också framhåller att vissa saker de kritiserar inte finns i den amerikanska originaltexten. Ett exempel är två ondsinta korpar som attackerar Benjamin Syrsa och aristokattungarna och som fått namnen Marx och Hegel ...

I boken finns också ett intressanta kapitel om familjerelationer i Disneyvärlden: varför är alla farbröder och mostrar och kusiner? Varför finns det bara två barn som bor tillsammans med sina föräldrar (Lilla Vargen och Ludde)? Författarna lyfter bland annat fram att det skapar en värld där man beundrar vuxna snarare än älskar dem och en värld där unga inte tillåts växa upp.

Nyutgåvan bör ses som ett välkommet tillskott till det ankistiska biblioteket!

Kvack!
/Johan