Oppfinnar-Jocke

Ted Johansson ted at wanteddesign.se
Tis Sep 17 20:14:43 CEST 2019

När jag nyligen la upp en teckning med Oppfinnar-Jocke på Instagram fick
jag en fråga från en följare. Han påpekade att uppfinnarjocke är ett
begrepp i svenska språket och undrade om uttrycket fanns redan innan
Barks skapelse fick sitt svenska namn. Jag sökte på nätet och hittade
följande formulering från Svenska Akademiens Ordbok:

"uppfinnarjocke. [av Oppfinnar-Jocke, sv. namn på tecknad seriekaraktär
(eng. Gyro Gearloose, skapad 1952) i Kalle Anka&Co] (vard., skämts.) om
(amatörmässig o.) snillrik uppfinnare (av praktiskt l. fyndigt föremål
o. d.). Han är en uppfinnarjocke och har uppfunnit den nya jättestaven
(för skidåkning). DN 29/11 1987,
<https://www.saob.se/source/mr.php?id=6568>TVBil. s. 18."

Om inte någon i den här gruppen har någon annan information tolkar jag
det som att uttrycket kommer från karaktären och inte tvärt om.

/Ted