9 juni

Per Starbäck per.starback at gmail.com
Tis Apr 13 23:22:48 CEST 2021

Så vad fick jag för svar på min undran om vad ni tycker om när vi i
framtiden ska fira Kalle Ankas födelsedag med anledning av ganska nya rön
om när han faktiskt debuterade på duken:

2050 Johan skrev:
> Tänker som så att katten Findus firar födelsedag tre gånger per år för
att det blir roligare så.
> Kan inte ankliga kvackdagar på något vis likställas med kattliga
födelsedagar?

Här vill jag påpeka att allmänna kvackdagar har vi flera om året av olika
skäl. Det finns alltså andra goda skäl att kvacka andra delar av året.
Någon total översyn över kvackdagarna är åtminstone inte jag intresserad av
i nuläget utan just frågan om när det är rimligast att i framtiden fira
Kalle Ankas födelse, med särskild tanke på att vi som ankister ska "sprida
kunskap om Disneyfigurerna och  deras historia", som t.ex. nu när Kalle
Anka faktiskt debuterade. På liknande sätt som vi har varit och fört ut 9
juni tidigare. Jo, jag vet att jag särskilt nämnde detta som en fråga om
den allmänna kvackdag vi har detta datum, så jag får väl skylle mig själv
över att de svar jag fick handlade om att få kvacka mera, men jag menade
mer allmänt när det är bäst att fira Kalles tillkomst. Den som varit med
ett tag kanske minns hur länge ett felaktigt premiärdatum för Musse Pigg
hängde mig i alla möjliga sammanhang. Det är såna som vi som har sett till
att rätta sånt!

2324 Andreas skrev:
> Dödslinjen för motioner till årsmötet har ju tyvärr redan passerat, så
det får väl bli till att
> anmäla en Övrig fråga: För diskussion på Årsmötet och kanske uppdrag till
styrelsen att
> utreda

Nej, jag är verkligen inte ute efter att någon Annan ska utreda. Jag bjöd
in till diskussion här och nu! Får jag inte så mycket respons så kanske jag
försöker i något annat sammanhang också, men det är en senare fråga.

Sen fortsatte glädjande nog Andreas med att ta upp den frågan ändå och sen
tillsammans med 944 Michael, men då handlade det igen "bara" om att få fira
flera gånger än den nuvarande och att föra in namnsdagar (!), men utan
hänsyn till de nya rönen. Så vad det verkar hittills är folk nöjda med att
fortsätta med det klassiska med felaktiga datumet i juni.

/699 Per (som ändå tänker att den Tysta Majoriteten är med på noterna! jorå
minsann!)