9 juni

Stefan Diös stefan.dios at mhmail.se
Tis Apr 20 21:20:16 CEST 2021

Per väcker en poäng som jag också funderade på i
samband med detta. När vi ankister dök upp fanns
inte mycket kunskap av den här typen t.ex. på
Kalle Ankas redaktion och det var inte självklart
enkelt att ta reda på den heller. Där fyllde
NAFS(k) en funktion. Det nämndes väl nånstans i
tråden att vi hjälpte till med ett datum för
Musse Piggs födelsedag, men det jag minns mest är firandet av Långben 1982.

Jag hade fått mitt första översättningsuppdrag,
ett Långben-album i Walt Disney's Godbitar 3/82
som skulle komma ut i maj det året. På något sätt
hade jag också reda på att Långbens debutfilm
("Mickey's Revue") kom i maj 1932 och tyckte att
sammanträffandet var för bra för att vara sant.
Jag snackade mig till att vi ankister skulle få
skriva en jubileumstext om Långbens 50-årsdag i
den tidningen (och dessutom en kort faktatext om
vad serien i albumet byggde på, vilket jag alltid tycker är intressant).

Detta kan ha bidragit till att förlaget fick upp
ögonen dels för den kunskap som fanns inom
NAFS(k) och dels för PR-värdet i att fira
jubileer. Jag kan inte säga på rak arm hur ofta
man hade firat figurernas födelsedagar i
tidningen tidigare, men nu lät man KA 19/82 ståta
som hyllningsnummer för Långben. Inga speciellt
utvalda serier, för det innehållet fick man redan
färdigt från annat håll, men Bosse Michanek fick
rita ett särskilt omslag med en glad Långben
tronande i en tårta (vilket enligt INDUCKS inte
publicerades någon annanstans), och redaktören
Signe Wiberg ordnade så att "klubbsidorna" i det
numret helt handlade om födelsedagsbarnet.

Sen var bollen i rullning. Varje år under en tid
framöver frågade redaktionen mig vilka figurer
som skulle fira födelsedagar just det året, så
att de skulle kunna planera sina evenemang. Och
jag fick gräva i faktakällor (vilket vanligtvis
betydde att jag frågade Anders Berglund) och
sätta ihop maskinskrivna listor för att hjälpa
till så gott jag kunde. Såna tider!

Nu är det ju helt annorlunda. Alla
Disney-utgivare överallt (eller många i alla
fall) är befolkade av experter som har järnkoll
på allt som går att veta och mer än så, och det
mesta går också enkelt att finna på nätet.
NAFS(k) har inte samma informativa funktion som
förr och därför ligger ett sådant ärende inte
lika tydligt på vårt bord längre. Vi kan, som Per
säger, lugnt lita på att Disney själva vet allt
de behöver veta och kan avgöra om de vill flytta
sitt officiella födelsedagsfirande.

Just nu upptäckte jag f.ö. en annan sak som känns
lite sensationell åtminstone i min egen lilla
värld. 1982 hade jag uppdagat att "mitt"
Långben-album inte bara skulle komma ut samma
månad som Långbens 50-årsdag, utan exakt samma
dag: den 12 maj. Ganska så otroligt. Enligt min
minnesbild var det jag som såg till att datumet
kom med i vår lilla artikel i WDG 3/82. Var jag
hittade detta datum har jag emellertid inget
minne av ... jag undrar om det var Berglunds fel
igen? För det visade sig senare att det
visserligen var duktigt utforskat men helt fel
naturligtvis. När jag under årens lopp kollade
releasedatum för "Mickey's Revue" angavs alltid
ett senare datum i maj, t.ex. i tegelstenen
"Disney A to Z" av Dave Smith som jag fortfarande har i hyllan.

MEN

I dag ser jag på Wikipedia

https://en.wikipedia.org/wiki/Mickey%27s_Revue

att 12 maj verkligen anges som release. Jag är
rätt säker på att det har stått ett annat datum
där också tidigare. Då måste det ha dykt upp nån
ny gammal information som kullkastar även detta
... eller i vårt fall återupprättar! Nu undrar
jag verkligen var vi hittade den där uppgiften
redan 1982. Det var säkert Berglunds fel ... eller förtjänst!

S Diös