Sv: Långbens födelsedag

Felix Sjöberg felixsjo at hotmail.com
Tors Apr 29 19:23:14 CEST 2021

Jag har följt diskussionerna om födelsedagar litet granna och måste flika in att det inte gör mig helt bekväm att som "födelsedag" anse den dag då en viss figur debuterade i en serie, rörlig eller ej. Även om karaktären i någon mån "föds" i dess skapares huvud kan man illustrera följande exempel. Figuren Fia förekommer för första gången i en serie som publiceras den 23 september. I serien nämner Fia att hennes födelsedag är den 10 maj. Karaktärens födelsedag bör nog då firas den 10 maj snarare än 23 september, tror jag. På motsvarande sätt tror jag att jag tycker att ledning för när födelsedagar ska firas i första hand bör sökas bland innehållet i serier med karaktären, snarare än genom att försöka fastställa när den första publiceringen av en serie innehållandes karaktären skedde. Det är ju på det sättet som svaret på annan ankistisk fakta finnes (även om olika översättningar stundom kan ge olika svar).

Jag har inte några jättestarka åsikter om detta, så jag kan säkert lätt övertygas av något annat synsätt. Eventuellt är det en fråga för filosofin om karaktärers födelsedatum ska ses som samma typ av faktauppgifter som exempelvis  hur stor andel av marken i Ankeborg som ägs av Joakim (99,9 % enligt Hall of Fame-versionen av Don Rosas En alldeles särskild gåva, åtminstone) eller om födelsedatum är att se som faktauppgifter av ett... annat slag. På just det har jag nog inte riktigt tänkt färdigt men tror att jag lutar åt det förstnämnda.

mvh
Koll. 2937
Felix Sjöberg