Prenumerantadresser

Stefan Diös stefan.dios at mhmail.se
Mon May 24 13:27:43 CEST 2021

Ja, det här var intressant. Min prenumeration
började 1986 och jag finner att början på året
växlade ganska friskt mellan etiketter och
påtryckta adresser, Från och med nr 37 verkar
påtrycket överväga, men etiketterna slinker
fortfarande in här och där på nr 43/86 och sedan
nr 3, 13, 16, 17, 21, 22, 33-37, 42-44 och
49/1987, 5, 6, 9, 10, 12, 16, 24, 25, 35 och
38/1988. Och ännu mer i nästa bunt, när det såg
ut att ha stabiliserat sig. Mina nr 25, 26, 27,
29, 31 och ... wow, hela sviten 33-49 från 1989
har adressetiketter. 1990 har etiketter på nr
2-4, 15, 29 och sen är det bara påtryck ... Nähä
då. Två nummer 1991 har de hemtrevliga
etiketterna: 15 och dubbelnumret 51-52. Sen
slutar jag bläddra nånstans 1992-93 då de
påtryckta adresserna tycks ha tagit över på riktigt hos mig.

Allt givetvis med reservation för bristfällig
bläddring, läsning och inskrivning. Jag innehar
inga dubbletter, så kan inte jämföra mellan olika
ex av samma tidning, men med ledning från ovan
sagda kan ju den hugade jämföra med sina egna ex.

Jag bodde i Malmö vid denna tid (på tre olika
adresser) om nu det spelar någon roll. Enstaka
exemplar är pga slitage ersatta av tidningar med
prenumerantadresser på andra orter.

Sen skrev jag kanske förut att jag inte hade
någon egen prenumeration innan dess (efter
familjens i min barndom), men det var helt fel
naturligtvis ser jag nu. Mina årgångar 1980 och
1981, utom utbytta ex, har mitt eget namn på två
adresser i Bromma resp. Stockholm.
Adresseteiketter på de fyra första numren, men
sedan uteslutade påtryckt, så vitt jag kan se,
även vid adressändringen. Då hade etiketterna
tydligen att göra med att prenumerationen var nytecknad.

Mina tidningar från 1979 bör samtliga vara
inköpta på antikvariat, men kanske med några
undantag. Jag nämnde tidigare att man kan stöta
på bekanta namn och mina nr 18 och 19/1976 har
tillhört en viss Anders Grönlund i Göteborg, som
redan har yttrat sig i denna tråd. Har jag köpt
dem direkt av dig, Anders, eller råkat hitta dem
på antikvariat? Det kan väl inte vara någon annan
med samma namn? I denna och angränsande buntar
ser jag också, utan att ens leta, tidningar från
ytterligare minst tre personer som jag i dag
känner väl och umgås med ganska regelbundet, fast
jag kanske inte gjorde det då.

Ja, och samtliga mina 79:or med pren-adress
verkar ha den påtryckt, jag ser vid en snabb
bläddring inga etiketter alls. Mitt första nummer
med tryckt adress tycks vara nr 26/1978. Innan
dess enbart etiketter, fast nr 25 vet jag inte
eftersom mitt ex är ett lösnummer utan adress alls.

Återstår att redovisa mina årgångar 1982-84.
Enbart påtryck eller tomma fält pga lösnummer,
inga etiketter alls vad jag såg nu. Lite lustigt
att det sedan dök upp så många etiketter i så
många år. till synes slumpartat, på mina pren.ex
i Malmö. Det kanske kan vara regionala skillnader.