Knattarnas åsna i gamla Farbror Joakim-serier

andreas.j at nsson.nu andreas.j at nsson.nu
Fre Apr 14 14:25:16 CEST 2023

Glad Tiburtiusdag!

Dagens namn, Tiburtius, fick mig att tänka på gamla Farbror
Joakim-pocketar (alltså de tunnare pocketböcker som fanns en tid). Min
association är kanske helt felaktig eftersom minnet borde vara från 80-
eller 90-talet men jag har i alla fall fått för mig att knattarna hade
en åsna som hette just Tiburtius (eller möjligen något liknande såsom
Tiburius). Ett vagt minne är att de av någon anledning matade den med
långa smala bröd. Jag tänker mig att det var en italienskproducerad
serie, men det var väl det mesta i Farbror Joakim.
Var åsnan en återkommande karaktär? Vad hette den? Åt den bara bröd?

Med vänlig hälsning,
Andreas Jansson
(2114)