SV: Nu har jag skickat det!

Joakim Gunnarsson kalas.puff at falkenberg.mail.telia.com
Tis Nov 9 07:32:45 CET 1999

Pelle skrev:
> Nu har jag skickat mitt brev !
> Nu skulle jag vara tacksam om någon mer kunde skicka ett likadant
> brev, alltså om en Barksserie i varje avsnitt så att det blir som en
> namnlista (fast bara om ni vill förstås)

För att säga ungefär som Barks själv sa när många skrev till Gladstone och
önskade mer och mer Barksserier:
Barks bästa serier gjordes för femtio år sedan. Om man vill läsa dem finns
fina återtryck till en relativt billig peng. CBL in Color i USA och
Guldböckerna här i Sverige. Det dags att ge dagens briljanta generation mus
och ankmän/kvinnor den respekt de förtjänar. Morgondagens klassiker finns
faktiskt redan idag.
Om man bara kör repriser på gamla klassiker så blir det på bekostnad av
dagens genier. Se bara på serieskapare som Pat och Carol McGreal, John
Lustig, Cesar Ferioli, David Gerstein, Byron Erickson, Vicar, Daniel
Branca, Sarah Kinney, Stefan Petrucha för att bara nämna några som
förgyller sidorna i dagens Kalle tidningar. Jag har sagt det förr och jag
kommer säga det igen: Kalle Anka & C:o av idag är lika briljant som
femtiotalets tidning.

Men visst, en Barksrepris då och då är det inget fel med. Men vill man
*bara* ha Barks köper man Guldböckerna.

/Joakim, som kan meddela att den långa millenniestoryn av
Pat McGreal/Vicar/Ferioli mfl börjar i nummer 46!!!
Och snart har vi en ny Don Rosa serie om Kalevala också...