Vem tecknar bäst?

Johan Bjorklund jbepost at hotmail.com
Mon Nov 22 15:20:55 CET 1999

Per-Erik skrev:
>William Van Horn är faktiskt tusen gånger bättre än alla andra, och >det är
>Cesar Ferioli också! Och Rota, och Jippes, och Heymans (B >och/eller M?),
>och Cavazzano, och Rosa och femtioelva andra genier, >fast på helt olika
>sätt.

Man kanske inte kan klassificera en tecknare att vara "bäst", däremot kan
man ju ha personliga favoriter. Många tecknare nedvärderas också på grund av
att de inte skriver egna manus. Men deras kvalitéer som _tecknare_ kan väl
inte vara sämre för det.

Det är väldigt trevligt att det finns så många olika KA- & MP-skapare, detta
ger ett djup och en mångfald som är få tecknade serier förunnade. Ta till
exempel Tintin, Lucky Luke, Spirou, Knasen med flera, med flera. Alla dessa
är skapade av en och samma person (inbördes alltså, det är inte samma som
gjort Tintin och Lucky Luke :)), med följden att serierna blir ganska
ensidiga och likriktade. När dessutom skaparen dör, upphör oftast serien.

Cesar Ferioli är en man som gjort Musse Pigg-serier mycket läsvärda igen,
hans dramatiska tecknarstil är i mitt tycke mycket medryckande och
underhållande, fram för Ferioli. Däremot har jag svårt för Santanach och
hans väldigt runda Ankor. De är lite för mycket Bamse-gulliga tycker

koll 2497
/Johan Björklund