In memorian: Carl Barks

Per Starback starback at ling.uu.se
Fre Aug 25 15:47:43 CEST 2000

Germund skrev:

> Jag måste erkänna att jag kände en kylig vind svepa genom rummet när jag
> läste det förra meddelandet till listan.

Jo, det var i och för sig väldigt väntat, men ändå... Första
postningen om dödsfallet till DCML skickades från en adress som inte
var prenumerant och krävde därför manuell assistans från mig, så
därmed blev ankism-listan först med nyheten. Senare postade Don Ault
lite mer detaljer:

> I'm saddened to report that Carl Barks passed away at about 12:15 AM
> PDT on Fri., August 25, 2000. There are no words that can adequately
> express express the loss to the world.

Detta blir väl 7:15 svensk tid i morse.

Jag nämnde det omedelbart på DCML-websidorna, och fick strax mail från
österrikiska APA (Austria Presse Agentur) som undrade vad min källa
var! Nu har i alla fall Expressen gått ut med nyheten också; är de
först bland vanliga media i Sverige? Expressen påstår för övrigt att

> Figurer som Joakim von Anka, Alexander Lukas, Knase och Magica de
> Hex, sprang alla från hans hjärna och ...

samt

> Han tog med sina ankor på de mest svindlande äventyr. Från Anderna
> till Afrika, från spionäventyr i Spanien till jakter vid Sydpolen,
> ledde han dem.

På grund av det elementära felet om Knase så tilltror jag inte källan
så mycket, men för säkerhets skull: Finns det nån jakt vid Sydpolen
jag inte kommer på, eller är det bara fel?

/699