SV: SV: WWW

Bror.Hellman@partena.se Bror.Hellman at partena.se
Fre Dec 8 09:22:00 CET 2000

> Active Server Pages gjordes ursprungligen för microsofts
> Internet Information Server. Det är ASP skriver dynamiskt
> web-sidor, så att det är bara servern som behöver kunna
> hantera ASP. Klienten kan sitta och köra Netscape på en
> Linux-maskin. No problems. Det finns både Linux och Unix
> vaianter som kan köra ASP.

Nåja, nu är det ju inte så att det kommer Linux eller Unix-
varianter som automatiskt kör ASP. ASP för Unix kostar en slant och är
något man köper till extra, till skillnad mot PHP, etc. som är
gratis. Det beror också lite på vilken Webserver man kör..
Det är inte alla som stödjer allting...

ASP ingår bara gratis i Miscrosnyft IIS för - just Windows.

> Sedan finns liknande grejer som JSP som är en java-variant
> och PHP (Med reservation- med att jag kan råka blanda ihop
> nån förkortning med nån kvinnosjukdom här).

Aha.. Jag udnrade varför gamle Jackson började dyka upp igen
i alla möjliga och omöjliga sammanhang... Men om det då
är Java som knyckt samma gamla förkortning så förklarar
det ett och annat.

// Steamboat Willie