Re: Översättarna

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Tis Dec 12 21:13:40 CET 2000

Råkade just hitta ett gammalt meddelande från Bo Nilsson:

>Finns det en stab av översättare eller jobbar herr Diös ensam? Med tanke på
>alla ank-alster som trots allt ges ut verkar det föga sannolikt...

Är det nån som har svarat på detta redan? Förmodligen väntar alla på att
jag ska svara. Och svaret är väl ungefär detta:

Alla serier i veckomagasinet Kalle Anka & C:o passerar mig. Nya serier
översätter jag själv; repriser plockar jag fram, redigerar lätt och knackar
in texten i datorn. Jag gör bara serier och ingenting av mellansidorna,
utom att jag någon gång blir frågad om råd när det gäller någon
Disneyfaktasida.

Dessutom medverkar jag i vissa specialutgåvor typ guld- och årgångsböcker.
Tidigare gjorde jag även sådant som pocketar, jul-, vinter- och
sommarhäften, månadsbladet Musse Pigg & C:o osv, men nu har jag slutat med
nästan allt sådant sedan flera år tillbaka i takt med att KA & C:o har
blivit tjockare och specialutgåvorna fler.

Mycket riktigt finns det nu alltså ett flertal andra översättare till dessa
och andra publikationer. Skulle tippa att det kanske är 5-6 stycken mer
eller mindre regelbundna namn. Några av dem känner jag, andra inte.

Och det var väl ungefär allt om detta.