SV: Tecknardebatten

Per-Erik Malmström pekka.malmstrom at uppsala.mail.telia.com
Tors Feb 3 21:23:04 CET 2000

ERIK:
> Tyvärr verkar det som om Branca inte får/vill teckna alls mycket längre,
> vilket jag tycker är tråkigt. Är det någon som vet något om honom, han
ska
> väl inte sluta eller så?

Branca föddes 1951, så han är knappast gammal nog att gå i pension. Som jag
förstår det (tack vare Erik Horthes artiklar) så är han mycket förtjust i
att måla, vilket oturligt nog tycks påverka serietecknandet. Och som om
inte det vore nog har han sedan några år tillbaka överlämnat tuschandet
till en person som Harry Fluks (IT-fantast på the DCML) vägrar avslöja
namnet på. ;-(
	Att vi inte sett så mycket av Braca på sistone kan även bero på John
Lustig. Som den påläste vet så tecknar Branca inte efter vilket manus som
helst. Det skall helst inte finnas några skisser till manuset, det bör
innehålla några actionscener, och så måste det, naturligtvis, vara mcyket
bra! John Lustig är en av få som kan leva upp till dessa krav! (Våre gode
vän från Finland har också sina ljusa stunder.)

/PEkka