Kusin Knase revival

Per Starback starback at ling.uu.se
Tors Juli 27 16:06:50 CEST 2000

Stefan P. skrev:

> (Informationen om denna är mycket ny och finns inte ännu på den officiella
> Inducks-sidan)

Nu finns den där.
Se <http://stp.ling.uu.se/cgi-bin/starback/dcml/issue?se-AET+1>!

Fredrik skrev:

> Trist. Då kanske man inte ska köpa den i alla fall. Jag hade nog tänkt det
> annars. Hur är det med dessa seriers tidigare Sverige-publiceringar. Är de
> kompletta?

Vad jag förstår av hur Stefan har indexerat den så är det samma
versioner som gått i Sverige förr. (Jag har inte sett tidningen i
sinnevärlden än.) Det finns längre versioner kända av en del av dessa
historier från publikationer i andra länder. Jag vet inte hur sånt
funkar, men jag antar att Egmont klippte ner historierna till önskad
längd redan på 60- och 70-talen och att allt de har sparat är den
version de publicerade då. I så fall var det nog aldrig nåt (medvetet)
val ifall samma eller en fullständigare version skulle publiceras
denna gång.

Nå, denna tidning är alltså kanske inget för oss som redan har
tidningarna där serierna gått förr, men däremot kan den anbefallas
ungankister som inte läst dessa serier förr. Visst finns det andra
Knase-serier som också är värda reprisering, men helt klart finns i
denna tidning såväl äkta klodriska klassiker (t.ex. "Forsfärd med
förhinder") och "syntetiska" (t.ex. "Pojklägret") som förtjänar att
läsas igen!

Jag såg att nästa nummer av _Äntligen tillbaka_ skulle ägnas Moby
Duck. Där är det nog svårare att säga vilka serier som "borde" vara
med. På det hela taget finns det väl inte särskilt många bra serier
som Moby Duck är med i? Jag kommer i alla fall inte på någon självklar
kandidat till en sådan repristidning i en hast. Vad har folk för
Moby-favoriter?

/699 (som brukar gymnastisera till Kapten Beckbyxas radioprogram)