Japanska i Kalle Anka & C:o

Mats Gustavsson aamt.gustavsson at vaggeryd.mail.telia.com
Ons May 10 21:06:10 CEST 2000

Stefan P:

>Har ni sett pratbubblan på japanska i senaste numret av KA (19/00)? En man
>kläder från den kinesiska Qing-dynastin. Texten i pratbubblan, som är mitt
>en mening, och skriven på japanska, handlar om handel.
>Ah! Man tackar! När jag översatte denna serie (de japanska tecknen skulle
>förstås inte översättas) gjorde jag en anteckning som löd sålunda:
>"De där tecknen ser riktiga ut. Det vore synnerligen kul att veta vad de i
>så fall betyder".

Aha, är det den serien där Musse lämnar in en kruka för att han undrar vad
de kinesiska tecknen betyder, upplever ett äventyr i det gamla Kina och
sedan vaknar upp och upptäcker att allt var en dröm? Den kommer jag ihåg
från tiden då jag prenumererade på KA & Co. Nu för tiden tillåter tyvärr
inte min tunna studentplånbok detta...

/Mats