Ord och spel (Var: Hrmpf...)

Per Starback starback at ling.uu.se
Tis May 30 00:45:28 CEST 2000

Stefan Diös skrev:

> Tänk förresten om det verkligen skulle dyka upp en serie där Kalle Anka
> spelar Scrabble. Hur skulle jag översätta det? [...]
> Vilken konflikt mellan min plikt som Scrabble-arrangör att använda
> korrekta benämningar och min professionella strävan som KA-skribent
> att hålla dialogen svenskspråkig och lättläst. Jag vill ju inte ens
> skriva "skateboard" eller "freestyle". Brrr. Vi genier har det inte lätt.

Vad gäller "skateboard" så kommer jag ihåg från när jag var liten på
70-talet att det togs upp i pressen vad dessa tingestar egentligen
skulle heta. Jag tyckte diskussionen var konstig, eftersom den såg det
som en *ny* fråga, men det hette ju redan rullbräde! I alla fall i Kalle
Anka.

I Svenska språknämndens ordbok _Nyord_ listas 1976 som första kända
förekomst av "rullbräda el. -bräde", men det är på tok för sent. I
KA&C:o fanns redan i nummer 27/1967 en serie "Full rulle på
rullbrädet" t.ex. Är det kanske Westrinarna som har hittat på detta
ord? (Denna serie hittade jag i en hast nu för att den nämner åkdonet
i titeln. Kanske finns det även förekomster i ännu tidigare nummer.)

> (Om det mot förmodan är någon som verkligen undrar, så skulle det
> säkerligen sluta med att jag skrev "Alfapet" på svenska. Men inte utan en
> viss ångest.)

Jag skulle helst inte se någondera spelet ifall det går att byta ut
det till damspel eller nåt utan att handlingen blir lidande. Lika lite
som ankorna dricker Coca Cola eller åker Toyota-bilar tycker jag att
de ska ägna sig åt produktplacering när de spelar spel. Visst "känns"
Alfapet/Scrabble på många sätt som ett spel som schack, mahjong eller
canasta, som ingen kan göra ägandeanspråk på, men så är det ju
faktiskt inte, utan de båda spelen är ägda produkter skyddade
med upphovsrätt och varumärkesrätt, dvs. mer som Monopol, Cluedo och
Advanced Squad Leader. "Regeln" att sådant inte ska förekomma i Kalle
Anka är kanske inte hundraprocentig, men ändå så pass stark att jag
tycker att det lätt kan skära sig när det bryts mot den.

--
Per Starback <starback at ling.uu.se> <http://stp.ling.uu.se/~starback/me.html>
 "Vem kunde ha trott, att farbror Kalle skulle bli så rosenrasande för