Spicer Willits

Joakim Gunnarsson kalas.puff at falkenberg.mail.telia.com
Mon Nov 6 22:29:03 CET 2000

Olof skrev:
 >Skulle det vara svårt?! *självgod fnysning*

Ja, ja ;-)
Olof och Claes har givetvis helt rätt.
Grattis! Ni har vunnit en tunna med pengar!
(Måste medge att frågan kanske inte var helt svår för oss "gamla stötar".)

Claes skrev:
 >Anknytningsvis finns det i något av de amerikanska fanzines som
>fanns tillgängliga för ett antal år sedan (Duckburg Times eller Barks
>Collector eller ?) en underhållande artikel om/av/med? Willits om hur svårt
>det var att samla amerikanska Disneytidningar på 40-talet i USA......

En intressant artikel om detta och om hans relation till Floyd Gottfredson finns i "The Malcom Willits Collection of Mickey Mouse Paintings by Floyd Gottfredson".
Kanske var det den du tänkte på?
(För er som inte har den kan jag varmt rekommendera den då den innehåller färgreproduktioner av samtliga Gottfredsons akvareller han gjorde mellan 1978 och 1983. + matiga artiklar om Gottfredson och foton på honom och Barks.)

Som ren kuriosa kan jag i sammanhanget nämna att jag för något år sedan kom över "Fantasy Illustrated" #7 (våren 1967) utgiven av Bill Spicer och som innehåller Malcom Willits serie "Captain Egg" som han fick hjälp med av Carl Barks.
Och på insändarsidorna finner man dessutom en insändare av Mike Barrier om Westerns inkompetenta redaktörer...
Allt inbäddat bakom ett omslag av Wallace Wood och Dan Adkins.
Stackars mig som var tvungen att hosta upp hela tio kronor för den ;-)

/Joakim Gunnarsson.