Re: Leve Diösismen

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Ons Okt 25 12:39:45 CEST 2000

Jag borde byta ärendenamn på detta, för jag ska inte säga så mycket utom
att KA & C:o säkerligen ligger under "ett par hundra tusen" i upplaga sen
en hel del år tillbaka... några exakta siffror har jag inte tillgängliga.
Ibland får jag höra dem, men jag lägger dem aldrig på minnet eftersom jag
bara är marginellt intresserad. Ibland får jag också höra att siffrorna är
på väg uppåt igen, men till 200 000 lär det vara en bra bit kvar. Klimatet
för serier i allmänhet är väl också sådant numera att man inte längre kan
jämföra sig med de fornstora höjderna på ett rättvist sätt.

Den som vet mer exakt än jag får gärna rätta mig, på denna punkt som på
alla andra.

Vad jag egentligen tänkte nämna är väl detta: I förrgår (måndag) fick jag
höra att Sydsvenskan hade haft en insändare som var besviken på den dåliga
kvalitén i nutidens Kalle Anka-serier. Allt handlade bara om pengar och det
var minsann mycket bättre på gamle Westrins tid, skulle det ha stått
ungefär. Nu har jag inte själv sett denna insändare, men jag tycker det är
intressant, och värt att applåderas, att någon gör sig besvär att skriva om
detta till sin dagstidning och dessutom håller koll på översättarnamn. I
sak har jag förstås ingenting att invända... alla som växte upp på Westrins
tid tycker väl att det var det bästa, utom den farbrorn som jag skrev om i
förra veckan... Man borde väl bevaka den där tidningen så man ser om det
kommer några reaktioner från andra läsare.

Dessutom talade jag nyss med en semi-aktiv ankist (ej ansluten till denna
lista) som hade köpt veckomagasinet två gånger det senaste året och blivit
lika grymt besviken varje gång på de usla teckningarna och allmänt dåliga
serierna. Och sånt vill jag gärna förmedla lika gärna som det beröm som
kommer in ibland... jag hade också nyligen kontakt med en ankist av den
lite äldre stammen, som i sin tur hade ett positivt intryck av dagens
innehåll och gav mig en genomtänkt och välformulerad sammanfattning av sina
åsikter. Jag försökte uppmuntra vederbörande att delge detta till hela
listan... vi får väl se om det händer nån gång, eller inte...

Nä, nu måste jag skapa fler diösismer. Julnumret av Kalle Anka måste lämnas
snart... Don Rosa och grejer, ujujuj...