SV: Borg eller slott?

Patrik Öbrink vsg982s at tninet.se
Tis Apr 3 09:06:29 CEST 2001

Martin Berglund:

> Vad som definitionsmässigt skiljer en borg från ett slott är jag inte helt
> säker på. För mig är en borg mer en grovhuggen gammal befästning, medan ett
> slott är mer tillsnitslat. Båda passar dock in på Von Anka-borgen/slottet i
> mina ögon...

Nu har jag inte Gröngölingsboken i närheten, och inte heller Nationalencyklopedin, så vi får hålla till godo med Bra Böckers Lexikon. Där beskrivs borg som "en försvarsanläggning från äldre tid i form av en befäst bostad". I övrigt skrivs det om höga murar, vallgravar...Slott däremot är - enligt samma uppslagsverk - en "representativ kunglig bostad [---] en större eller mera praktfull privatbostad på landsbygden". De här definitionerna eller beskrivningarna passar väl in på min bild av borgar och slott, och jag lutar nog åt att det är en borg som vi får se i serien. Det känns också mer medeltida och von Anka-mässigt och skapar dessutom den där lite kusliga känslan som jag förknippar med serien.

Kjell Croné:

"I WDS 22/66 hette historien "Den gamla borgens hemlighet" och eftersom detta var 1:a publiceringen tycker jag den ska heta så.
Boken Jag, Farbror Joakim tycker jag man kan bortse helt ifrån, den är hemsk! Läs Guldböckerna i stället."

Visst är Jag-böckerna förskräckliga på alla möjliga sätt och guldböckerna förträffliga, men det var i Jag, Farbror Joakim som jag för första gången läste "Den gamla borgens hemlighet" som åttaåring (köpte den på bokrean 1985); formatet, färgläggningen och - framför allt - lukten är så intimt förknippad med serien. Nostalgi var ordet.

/Patrik