SV: SV: Borg eller slott?

Hobby-Importen (Jens Lindell) hobby.importen at swipnet.se
Tis Apr 3 16:27:52 CEST 2001

----------
>Från: Patrik Öbrink <vsg982s at tninet.se>
>Till: "Ankism" <ankism at stp.ling.uu.se>
>Ämne: SV: Borg eller slott?
>Datum: tis 3 apr 2001 09.06
>

>Martin Berglund:

>Nu har jag inte Gröngölingsboken i närheten, och inte heller
>Nationalencyklopedin, så vi får hålla till godo med Bra Böckers Lexikon.
>Där beskrivs borg som "en försvarsanläggning från äldre tid i form av en
>befäst bostad". I övrigt skrivs det om höga murar, vallgravar...Slott
>däremot är - enligt samma uppslagsverk - en "representativ kunglig bostad
> [...]

För att förvirra saken ytterliggare var det inte alls ovanligt att
borgar byggdes om till slott, dvs att de gjordes lite mer beboliga
för högre adelsmän och man kunde arrangera lite fester osv.

Böde de gamla slotten i Kalmar och Vadstena började sina existenser
som borgar och det oavslutade borgbygget i Borgholm börjades en
"slottskonstruktion" som givetvis inte heller den blev klar.
Lite förenklat kan man väl säga att idag finns det inga riktiga
borgar i Sverige utan bara borgruiner, de borgar som överlevde
1600-talet fick förfalla eller gjordes om till slott.
(Något undantag finns säkert, de var även poppis som magasin fram
till 1800-talet...)

mvh

Jens