SV: Tidsandan i Kalle Anka & C:o

Peter Nyrén peter.nyren at hallucination.se
Mon Apr 23 20:06:35 CEST 2001

Utan att på något sätt påstå att herr Malms artikel i dagens DN utgjorde någon
storstilad analys, så kan det vara värt att påpeka att det ur ett
kulturanalytiskt perspektiv inte spelar någon som helst roll vad som har varit
upphovsmannens medvetna vilja och tanke med sitt verk eller vad som varit
förutsättningar under vilket är tillkommit.

Verket i sig, som det nu ser ut och kan uppfattas är det intressanta.
Vilka tendenser, teman, underförstådda anatganden, värderingar, livåskningar
eller liknande som verket bär på som kulturprodukt i just denna läsares ögon.
Är det en begåvad klarsynt och associasionsrik analytiker kan han/hon kanske se
ett mönster, en tendens eller tematik som säger något om den tid och det
samhälle som denna kulturprodukt återfinns i.
Begåvat blir det en berikande aha-upplevelse ? obegåvat blirt det pretentiös
floskelgymnastik.
Ibland är det svårt att se skillnad.

Speciellt analys av populärkultur skulle bli hemskt andefattig om den bara
utgick ifrån upphovsmannens uppsåt ? vilket oftast är att roa en stund i utbyte
mot en slant.

Vänliga hälsningar

Uncle Wombat