SV: Borstis

aake forsmark aake.forsmark at swipnet.se
Ons Apr 25 09:17:24 CEST 2001

Jag har alltid varit förtjust i en något udda disneyfigur som går under
namnet "Borstis". Antagligen är det hans nollställda borst-liknande ansikte
som gör honom till en kul figur. Är det någon som vet vad Borstis heter i
engelskspråkiga Disney-serier? Han förekommer ganska sällan i serierna
numera men var inte helt ovanlig i Kalle Anka & Co. förr i tiden. Han är en
såpass kul figur att han borde ha en mer framträdande "roll" i serierna än
den bifigur han är.

Hans

Det glädjer mej hysteriskt att någon uppmärksammar
denne alltför förbisedde hjälte. Själv vägrar jag
givetvis att använda något annat namn än "Kranborst"
vilket var det brukliga i min barndom.

Emmelertid så inser jag att jag läst åtskilliga
framtädanden av denne brottets vardagsarbetare
på engelska utan att ha lagt märke till dennes
namn.

Åke Forsmark