tjenixen

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Sat Aug 4 21:23:28 CEST 2001

Magnus Bark:

>Jag har ett väldigt klart minne av en replik ur en serie. Det var
>Oppfinnar-Jocke, som kommer till Joakim efter att ha blivit ditkallad.
>Hasn öppningsreplik var "TJENIXEN PÅ DIXEN, HUR HAR DU DET MED
>PIXEN?".

Detta säger mig ingenting, men jag skulle gärna vilja veta svaret. Är det
verkligen ingen på hela denna lista som kan hjälpa till? Här finns ju såna
mängder av genialiska experter från varenda tänkbar ankistisk generation!
(Hm, har jag inte skrivit det här inlägget förut nyligen?)

(det verkar generellt som man
>undviker slang och modeutryck, vilket nog är en bra sak eftersom
>serierna inte då åldras på samma sätt).

Här kan jag säga något om mitt eget resonemang, vilket i stor utsträckning
stämmer överens med ditt. Dock vill jag skilja lite på "slang" och
"modeuttryck". Slangord har jag inget emot att använda, bara jag känner med
mig att de är väletablerade sedan länge och lätta att förstå. Alltför
moderna modeuttryck vill jag däremot som rgeel undvika, eftersom inget vet
hur länge de överlever i folks medvetande. Mycket riktigt ska serierna
kunna sparas i massor av år och läsas om och om igen. Jag har faktiskt hört
talas om folk som gör det med Kalle Anka-tidningar, hur underligt det än
kan låta!