Kalle Anka och guldskatten

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Sön Aug 5 21:29:29 CEST 2001

Vet inte om nån kom så långt som till att ge en mer korrekt översättning,
men jag tror att en sådan skulle bli ungefär "Kalle Anka och Rhenguldet
eller De långa dvärgarnas ring". Fast det har vi väl redan gissat.

Hur mycket serien verkligen bygger på Nibelungenlied och/eller Wagners
operasvit törs jag inte gå in på, men det är en vanlig och för det mesta
trevlig italiensk vana att göra ankversioner av diverse mer eller mindre
kända klassiska verk. Många gånger kan det säkert bli förvirrande för
läsare som inte känner till förlagorna, särskilt i översättningar. Det är
smällar man får ta.

Hm, förresten... en vanlig vana? Där fick man till det igen!