SV: Walt Disney Treasures

hakan.andersson@portgot.se hakan.andersson at portgot.se
Mon Aug 13 08:55:01 CEST 2001

>Vet du hur man kan få tag på dessa filmer?

Eftersom Sveriges riksdag har stiftat en lag (om jag förstår saken rätt) som förbjuder parallellimport av DVD-filmer från länder utanför EU (eller Europa) så blir det nog svårt att hitta dessa filmer i svenska butiker. Och eftersom upplagan är numrerad tror jag inte heller på en europeisk utgåva, fast man kan aldrig veta...
Därför måste man sannolikt beställa de själv från en leverantör i USA. Tänk dock på att din DVD-spelare måste kunna spela zon-1-filmer (från USA) och att den svenska tullen brukar vilja ha 25% moms + 63:- i avgift per fösändelse om beloppet närmar sig 40.00USD. Det kan alltså löna sig att beställa 1 film i taget och därigenom betala mer i porto, fast med tullen verkar aldrig något säkert. (Jag har varit med om att de lade på moms + avgift på ett paket tidningar som var värt 17.00USD, avgiften blev då STÖRRE än momsen).

Besök exempelvis:

www.dvdpricesearch.com

Skriv in "Walt Disney Treasures" i sökfältet. Då får du upp en prisjämförande lista över de nätbutiker som listar filmerna (observera att alla inte har listat dem ännu, så det kan vara idé att vänta lite med att beställa). Under rubriken "Preferences" kan ställa in att du bor i Sverige, varpå portokostnaden till Sverige kommer med i prisjämförelsen).

/Håkan