SV: Ris och Ros till Diös

Teet Sirotkin teet at basesoft.se
Ons Aug 15 12:11:09 CEST 2001

Gjorde en liten pseudovetenskaplig undersökning:

Min inkorg:
0,3% innehöll orden mej eller dej.
47% innehöll orden mig eller dig.

Ank-korgen:
0% innehöll orden mej eller dej (förutom innevarande diskussion).
68% innehöll orden mig eller dig.

Alltså har nog inte Diös bidragit till "språkförfall". Personligen anser
jag det iofs inte som förfall att skriva dej och mej, speciellt när det
gäller email och serier. Däremot är jag betydligt mer kritisk till ev
sexismer, rasismer och andra märkliga värderingar. KA *har* en enorm
påverkan på barn, så det är ett stort ansvar för tecknare/översättare.

/Teet

F ö så är Goofys språkbruk bland det bästa jag vet och hade gärna sett
mer av den varan även på svenska !!!

Gosh!