Re: Ris och Ros till Diös

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Sön Aug 19 14:51:52 CEST 2001

En specifik synpunkt bara (från Michael Schartau) innan jag tar rast för
jordnötssmör:

>  Om KA undviker slang och dialekt så bör man också undvika ett utpräglat
> talspråk.

Bra tänkt. Som jag nyss förklarade vill jag inte heller ha de allra mest
utpräglade talspråksformerna. Frågan är väl bara hurvida "mej" osv hör dit.

Men vad jag åter vill poängtera är att det inte finns någon policy att
undvika slang. Snarare tvärtom, höll jag nästan på att säga. Det är viktigt
med ett brett språkbruk där man varken väjer för vardagliga uttryck eller
för "finare" ord. Vad jag vill undvika är alltför tidsbundna modeuttryck,
vilket inte alls måste vara slangord. Sedan ska man givetvis undvika
svordomar och annat som kan vara stötande. Här kan det givetvis finnas
svåra gränsdragningar som jag kanske kan återkomma till senare.

Dialekter och utländska brytningar har jag blivit mera tveksam till. Ibland
kan man få till ordlekar och andra komiska effekter genom mer eller mindre
tydliga dialektantydningar. Förr i världen använde jag sådant ibland, men
nu har jag ofta en känsla av att man inte bör, eller kanske rent av inte
"får" göra så. Lille Hiawatha och hans stam får t.ex. inte längre tala sitt
brutna "indianspråk" av typen "Mig vara mycket nöjd", vars språklekande jag
hade så roligt åt som liten. Delvis saknar jag det, men jag inser förstås
också att man inte får lov att förhåna en hel folkgrupp utan vidare. Kanske
tycker jag inte att någon folkgrupp borde känna sig förhånad av sånt, men
ifall de gör det så har jag väl inget att säga emot antar jag... Allmänt är
jag i alla fall försiktigare med dialekter och brytningar än när jag var ny
i gamet, delvis också för att jag upptäckte att en del överdrivna effekter
inte alltid var så komiska som jag hade trott.

Men Don Rosas franske gentlemannaskurk Lutin har i alla fall fått en
låtsas-brytning på svenska också. På något sätt hör den ihop med hans
karaktär, och jag kanske med- eller omedvetet vill vara extra trogen mot
just Rosas original. Om brytningen funkar bra eller dåligt vet jag inte...
Ingen på redaktionen protesterade i alla fall.