RE:SV: SV: Maträtt

andlund2@spray.se andlund2 at spray.se
Ons Feb 7 08:44:27 CET 2001

Dessa två Barks-serier kommer jag också ihåg att jag läste och uppskattade som barn. Nu var det dock inte under 1950-talet som jag läste dom, utan 1976 då båda dessa serier gick i repris.

Anders Grönlund

Den ena är någon "istaxiverksamhet" som Kalle hade, kommer ihåg att han åkte
omkring på isen med en soffa eller fåtölj och fick bl.a. problem när han
skulle köra borgmästaren.

Den andra är när han och knattarna stod och tittade upp mot stjärnhimlen. Om
jag minns rätt så fick de åka omkring på olika planeter (nånting som
Oppfinnarjocke hjälpt till med kanske) och hamnade bl.a. på nån planet där
de var väldigt små jämfört med de andra invånarna, bl.a. var det mul- och
klövsjuka på nån gård där. Detta låter kanske lite fnoskigt, men det är dom
minnesbilder jag har.