SV: Karl-Henrik...

Patrik Öbrink vsg982s at tninet.se
Fre Feb 9 08:38:09 CET 2001

Anders:

> Karl Magnus Anka är väl hans fullständiga namn?!
> /Anders (som betalat avgiften och därmed snart är kollusor)

Japp, Karl Magnus Anka skall det vara. Resultatet av ankistisk källforskning, om jag inte är felunderrättad. I en kortfilm kallar Musses brorsöner Kalle för "Onkel Magnus", och för att undvika motsägelser hittade "ankismen" på denna nödlösning. Med samma resonemang skulle man kunna hävda att Joakim heter Per Joakim von Anka. I Farbror Joakims första uppträdande i Sverige kallar Kalle honom för "Min farbror Rike Per von Anka! Den rikaste och knarrigaste gubben i världen! Vad vill han mig?" (KA 3/1949).

Jag minns en Vicar-serie för några år sedan, då någon frågade Kalle om han möjligtvis var "Karl M. Anka", varvid Kalle svarade: "Mitt finaste namn! Var rädd om det!". Det tycker jag vi skall vara!

Det är förresten väldigt trevligt att det dyker upp nya människor på ankism-listan, så att alla gamla stötar som tycker att allt var bättre förr, speciellt Kalle Anka-serier (Vicar var t.ex. mycket bättre i början av 1980-talet!) får lite konkurrens. Mycket är trots allt bättre nu!

 /Patrik