SV: Barksomröstningen

aake forsmark aake.forsmark at swipnet.se
Tors Mars 29 15:44:41 CEST 2001

 > Anderna är bra, ja, men bäst? ingen aning. Jag vet inte om
 > Den finurlige
 > farbror Joakim är bäst heller, men precis som nämndes, så är
 > det måttet av
 > nostalgi som bestämmer.

 >  Bing du är
 > hypnotiserad är också
 > helt fantastisk.
 > Ville jag säga nåt med det här inlägget? Ingen aning...
 > Kanske att det är
 > SVÅRT att välja ut bästa Barksserien! Håller ni med?
 >
 >    	  Theresa Wiegert

Det blir lite grann att jämföra Beethoven med ärtsoppa.
Vad är bäst? Jag skulle vilja dela upp i minst två
kategorier. Bing är genial på det där märkliga Barks-
maneret som man inte riktigt inser varför det är så
bra. Jag drar gänra en paralell till Asterix där
Goscinny visste EXAKT när sjörövarna skulle in i
varje album för att det vara roligt medan Uderzo
ständigt misslyckas med tajmingen.

En sentida favorit jag gärna tar till mej är när
Kalle ska möta Gåsaköpings mästare, som dricker
jakmjölk aldrig vidrörd av människohänder och Kalle
dricker Bubbelblurp (Garglearp eller nåt sån på
amerikanska) - inte läskeblask. Den är så jädrans
kul. (nr 49/64)

Sedan är det roligt när man hamnar med likasinnade i
situationer. Jag åkte en gång en engelsk färja med min
sedermera svåger och vi drog oss bägge till minnes när
kalle skulle åka båt och det var nåt tjafs i vilken
klass han skulle resa och han hamnade på "getdäck".
Visserligen hittade vi inga getter men av doften att
döma och den allmänna standarden så var det ingen
tvekan om att det som man påstod vara andra klass
normalt fungerade som getdäck...

Åke Forsmark